Tuesday 19 May 2015

Management By Camera & Management By Wondering Around...

Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh : 18 Mei 2015
Tempat: Sekitar Daerah Bandar Baharu

Assalaamualaikum... WRT.
Buat sahabat-sahabat sekalian.. saya mendoakan semuanya sihat sepanjang masa. Malam ni terniat nak menyambung balik penulisan blog saya ini.. Malam ini free sikit. Dok kat Bandar Baharu ni.. malam-malam memang boring dok sorang-sorang kat sini.. Dok kat mana di Serdang, jangan tanya la.. kat mana-mana saya boleh duduk tidor.. Sengaja saya atorkan aktiviti saya kadang-kadang 'direct' sampai tiga hari 2 malam berturut-turut saya di  Serdang , jadi siang dan malam saya boleh buat kerja selesai apa yang patut.... Kalau tidak buat macam tu.. memang tidak sempat kerana, sebahagian besar masa banyak menghadhiri majlis2 rasmi, menghadiri mesyuarat, seminar dan sebagainya di Alor Setar dan lain-lain tempat luar daerah Bandar Baharu.. Maklumlah kena jaga 2 jabatan, iaitu Pejabat Tanah & Daerah Bandar  Baharu sebagai Pegawai Daerah dan Majlis Daerah Bandar Baharu sebagai Yang Di Pertua. Setakat sekarang ni tidak ada lagi saya satu minggu penuh berada di Bandar Baharu.. kerana dalam satu minggu tu pasti ada aktiviti seperti Mesyuarat dan Majlis-Majlis Rasmi yang perlu saya hadiri di luar daerah Bandar Baharu. Kalau dah keluar mesyuarat tu atau hadhiri apa2 majlis rasmi walaupun hanya satu jam sahaja, sudah tentu kira sehari la tak ada kat opis..  Nak buat lagu mana, dah duduk pun jauh.. lebih kurang 140 KM jauh.. nak memandu biasa-biasapun 2 jam .. jadi 4 jam ke 5 jam tu habis atas jalan raya sahaja... Dah memandu tu biasa lah. kadang-kadang terlalu letih boleh terlelap masa memandu, terpaksa singgah dulu kawasan rawat dan rehat lebuh raya.. Memang meletihkan.. tapi tidak mengapa biarlah keletihan itu kita jadikan sebagai kesukaan pula ... asalkan kita suka akan kerja kita .. itu sudah memadai.. segala keletihan menjadi seronok .....

Fakta Projek
Cadangan membina gabion di Sg Jejawi Kg Tengah Relau,
Mukim Relau. Kos RM147,889.70. Kontraktor : Al Muhalli
b. Mohamad. Tempoh siap 5 minggu. Progress: lebih 50%
Ok lah... nak cerita apa hari ini.. sepertimana tajuk cerita saya diatas , bagus juga cerita sikit fasal perkara ini.  Sengaja tulis tajuk dalam bahasa Inggeris, bukanlah saya ni pandai bahasa Inggeris, tapi syok bagi kelainan sikit... jangan marah ya pejuang bahasa.. Istilah ini saya ambil waktu zaman Tan Sri Sanusi Junid menjadi Menteri Besar Kedah dulu mulai tahun 1996 dulu. Beliau telah memperkenalkan 4 cara pengurusan iaitu Pengurusan Melalui Mesyuarat, Pengurusan Melalui Bercerita, Pengurusan Melalui Kamera dan Pengurusan Melalui Dengan Cara Melawat. Yang itu lah yang saya ingat pun.. Kesan dari cara pengurusan yang beliau sarankan itu sayapun tak nampak sangat kerana hanya sepenggal sahaja beliau jadi Menteri Besar...  tak apa lah.. hak yang baik saya ambil buat panduan saya.. apa salahnya kan..

Malang sedikit  saya dari segi mengambil pengalaman luar negara untuk cuba diperkenalkan dalam negeri. Ini adalah kerana saya amat kekurangan berkenaan pengalaman PengurusanMelalui Dengan Cara Melawat. Ya laa.... melawat dalam negeri ok la... tapi melawat luar negeri yang berkaitan dengan lawatan kerja .. Ini saya tak ada langsung. Sepanjang 30 tahun bekerja tidak pernah ditawarkan oleh Kerajaan Negeri  untuk melawat ke Projek-Projek Ekonomi dan Pembangunan yang berjaya di Luar Negara.. Maksudnya tak pernah melawat prgram-program pembangunan yang berjaya di diluar negara seperti di Jepun, Korea, Taiwan dan seumpamanya. Bila tengok dalam FB rakan-rakan pi melawat kilang-kilang berteknologi tinggi, lawat ke program pelupusan sampah yang canggih , melawat ke kilang-kilang yang berjaya, melawat kilang biotech, melawat projek-projek pertanian dan ekonomi yang berjaya seperti di Jepun dan Korea, melawat pusat pelancongan yang menarik dan macamana boleh belajar darinya, dan sebagainya..  Rasa teruja sangat nak pi tumpang sama, tapi apakan daya .. cukup sahajalah dengan lawatan-lawatan sosial . Kalau melawat pun hanya ke tempat-tempat yang menarik pelancongan sahaja. Tak lebih dari itu.. Kalau saya dapat melawat tempat-tempat seperti diatas banyak cerita saya boleh tulis yang boleh dijadikan panduan dan pengalaman untuk urusan kerja saya dan juga pengetahuan rakan-rakan blog saya.

Ok lah.. hari ini saya cerita fasal lawatan dalam daerah saya sahaja.. Kedua-dua jabatan saya terlibat juga dalam pelaksanaan projek-projek pembangunan fizikal dan pembangunan sosial. Di Majlis Daerah Bandar Baharu dan Pejabat Daerah Baharu, dari segi peruntukan yang diterima tidaklah banyak sangat sepertimana di daerah-daerah lain yang besar. Namun begitu sikit atau banyak ,  pelaksanaan projek mesti dilaksanakan dengan cepat, cekap, berkualiti dan berintegriti, serta  memberi manfaat pada rakyat.. Sebab itu sejak saya dilantik sebagai ADO Kubang Pasu 25 tahun yang lalu  saya amat mementingkan perkara-perkara tersebut, terutama projek yang berkualiti. Pejabat Daerah Kubang Pasu pernah mendapat Anugerah Pengurusan Projek Terbaik di Antara Pejabat- Pejabat Daerah Seluruh Malaysia sewaktu saya sebagai Penolong Pegawai Daerah (Pembangunan) Kubang Pasu .  Ianya terbawa-bawa hingga sekarang walaupun telah menjadi seorang Pegawai Daerah yang sepatutnya diserah saja pada CADO yang ada. Namun tidak ada salahnya saya juga ambil berat secara langsung akan pelaksanaan projek selagi saya masih punya waktu untuk melakukannya.

Fakta Projek
Kerja2 bina semula longkang dan menyiapkan longkang
U serta kerja berkaitan di Kg balai Lama ( A )
di Mukim Sg Kechil Ilir. Kos: RM44,760.00. 
Kemajuan: Lebih 50 %. 
Kontraktor: Rimba Mustika Trading
Petang tadi saya berkesempatan melawat beberapa projek yang dilaksanakan oleh Pejabat Daerah Bandar Baharu.. Tujuan lawatan hanya sekadar untuk melihat kemajuan pelaksanaan projek setelah ditawarkan projek beberapa minggu yang lalu dan meninjau apa-apa masalah yang berlaku ditapak dan dicari jalan penyelesaiannya.  Adakah masalah ditapak, adakah masalah dengan kontraktor atau  adakah masalah dengan pemimpin tempatan atau adakah masalah dengan penerima manafaat  projek itu sendiri. Sebab itu saya suka melawat sendiri dan bukannya banyak pun projek kat Bandar Baharu berbanding sewaktu saya menguruskan projek di Daerah Kota Setar dulu dengan nilai projek melebihi RM20 Juta untuk 3 kawasan Parlimen . Jumlah projek waktu itu lebih kurang 389 projek dengan 2 juruteknik sahaja. Waktu itu saya juga ADO Pentadbiran dan saya juga ADO Pembangunan. Memang banyak..  Itupun saya tidak ada masalah untuk melaksanakan dan siap mengikut tempoh yang diberi... Jadi kalau disini saya rasa, lekeh sangat la kalau tidak boleh laksanakan dengan lebih memuaskan lagi dan dengan lebih cepat lagi.

Fakta Projek
Bina semula longkang U serta kerja-kerja 
berkaitan di Kg Belakang Pekan,  Mukim
Sg Kechil Ilir .Kontraktor: Warisan ANH
Enterprise. Kos RM99,258.50. Kemajuan 
melebihi 50%

Bila kita melawat sendiri projek itu   baru kita boleh dapat gambaran sebenar tempat yang dirancang...  Ini akan menjadi ingatan kepada sesiapa yang merancang projek tersebut agar penerima projek yang dicadangkan itu benar-benar memerlukan projek tersebut tersebut dan tidak ada lagi yang lebih teruk dari tempat tersebut. Ini juga untuk mengelakkan projek-projek dirancang dan dibuat ditempat yang seseorang ada kepentingan walaupun tidaklah seterok manapun infrastruktur tersebut berbanding tempat lain.... Keutamaan yang sepatutnya tidak diberi. Begitu juga pemberian bantuan-bantuan ekonomi dan sosial yang diberi oleh kerajaan diberi kepada yang bukan sepatutnya, orang yang sepatutnya dapat , tidak mendapat, tapi yang dapat hanya orang tertentu sahaja yang mungkin ada kaitan tertentu..

Sebab itu saya amat menggalakkan anak-anak buah saya terutama pegawai-pegawai kanan melawat sendiri tengok tempat yang hendak dilaksanakan projek tertentu, jangan hanya mengharapkan surat-surat permohonan yang diterima dan terus buat priority. Jangan hanya bergantung sepenuhnya kepada anggota-anggota kerja lain. Pegawai kena turun ke padang. Bukan kerana kita tidak percaya pada pegawai bawahan kita atau tidak percaya pada kontraktor yang melaksanakan projek. Pengalaman saya membuktikan banyak sangat dah kes-kes yang tersasar dari objektif yang ditetapkan. Kita tidak mahu pada akhirnya apa yang dirancangkan oleh kerajaan tidak tercapai objektifnya. .  Peruntukan sudah banyak dikeluarkan tapi rakyat masih lagi tidak berpuas  hati.. Semasa perancangan lagi sudah dibuat semakan dan ditentukan prioriti. Jadi tidaklah timbul tohmahan yang mengatakan pihak kerajaan pilih kasih dalam pemberian bantuan ekonomi, sosial dan projek fizikal. Kekerapan melawat dan memeriksa juga akan menghasilkan kerja-kerja yang lebih berkualiti dan kontraktor atau pembekal tidak lah buat lebih kurang sahaja dan tidak mengikuti spesikasi yang ditetapkan.

Apabila telah dilaksanakan, kita perlu lebih kerap melawat projek-projek yang dilaksanakan untuk memastikan segala nya mengikut spesifikasi yang ditetapkan dan berkualiti. Disamping menyelesaikan apa-apa isu yang berbangkit. Bagi saya sekali kontraktor membuat masalah , maka adalah tidak wajar ianya dipertimbangkan lagi apa-apa projek lain seterusnya. Inilah yang saya amalkan sejak dulu dan terbawa-bawa hingga sekarang. Jadi saya memang ambil berat perkara tersebut . Saya juga mengharapkan setiap kontraktor atau pembekal yang diberikan kerja dapat melaksanakannya dengan cepat, cekap, ikut spesifikasi, selesai ikut akujanji,, mematuhi arahan pegawai pengawal projek dan berintegriti.

http://semangatjatikarya.blogspot.com/2009/08/pelaksanaan-projek.html
Kalau berminat fasal pengurusan projek boleh layari  catatan saya diatas ni.... Klik sahaja kat situ

Oklah.. apa yang terlintas dalam fikiran berkenaan pengurusan projek ini telah saya godam punat-punat laptop ini menjadi ayat yang boleh difahami...  Cukuplah kot no.. mungkin catatan-catatan merapu saya ni boleh menjadi panduan sesiapa yang rasa berguna.. hanya sekadar catatan peristiwa biasa sahaja . Biarlah saya stop kat sini saja... mengantuk sangat nih... besok mau bangun awal untuk ke Pejabat Pembangunan Negeri Kedah di Anak Bukit,  dijemput nak bincang fasal satu projek fizikal besar juga kat Bandar Baharu ni... dengar kata dah lulus peruntukan... sama-samalah kita berdoa ianya menjadi kenyataan.. Terima kasih

Al Fatihah... aamiin


Asri Redha
Teratak Kasih

Pemasangan Gabion di Kg Sg Terap Dalam


Gabion Kg Terap Dalam yang
senget akibat aliran air laju masa
hujan lebat pada 09 Jun 15 lalu
 










No comments:

Post a Comment