Tarikh... 10 Jun 2015
Tempat..Park Avenue Hotel, Sg. Petani
Assalaamualaikum WRT.. Selamat pagi buat sahabat2 semua... masih mengikuti celoteh saya dalam blog ini... terima kasih saudara2 semua. Seminggu dua ni banyak aktiviti berlaku melibatkan diri saya.. Sudah tentu banyak cerita saya boleh tulis dan beri komen tentang setiap aktiviti yg berlaku... biasa la komen2 tu kadang2 terkena batang hidong sendiri, terkena pada sesiapa sahaja.. tp bukan mengumpat dan menghina.. semuanya hanya untuk kebaikan saya dan kita juga... bagi yang mengerti dan memahami...
Hari ini saya bertugas sebagai YDP di MDBB.. mungkin selepas ini saya kena bertugas di PBT lain pula. Jadi rasanya tidak ada ruginya saya mengikuti bengkel ini, walau terpaksa tinggal kerja yang agak banyak juga kat opis... ilmu yang ada itu boleh diguna juga bila bertugas di PBT lain. Tapi bila saya hadhir bengkel ini.. hanya saya seorang sahaja YDP yang hadir. sayapun tak perasan bengkel ni dijemput YDP juga atau tidak, atau dijemput pegawai bawahan saja atau saya yang terhegeh-hegeh nak mai bengkel ini.. Apa-apapun kehadiran saya di bengkel ini amat dialu-alukan juga atas kapasiti satu-satu ketua PBT yang hadir .. Tu yang urusetia suruh saya juga bagi sampai cenderamata pada penceramah tu.... Walaupun MDBB kecil sahaja tapi saya hantar juga 5 orang pegawai termasuk saya untuk membolehkan mereka lebih memahami akan indikator yang akan dinilai nanti.
Salah satu cara kerajaan hendak mengenal pasti prestasi jabatan-jabatan yang ada ialah melalui Penarafan Bintang... Kalau satu bintang tu kira paling corot sekali... dan kalau 5 bintang tu memang terbaik sekali.. Melalui penilaian seperti ini baru diketahui akan status kualiti setiap jabatan-jabatan... Sanggupkan kita diberi taraf pejabat yang memperolehi 1 bintang sahaja.. Bagi saya tak gamak rasanya. Nampak sangat jabatan kita tu teramat terok sekali. Banyak aktiviti sepatutnya dilaksanakan tidak dilaksanakan oleh jabatan tersebut.. Dulunya kerajaan 'offer' mana-mana jabatan yang mahu masuk apa-apa pertandingan atau bukan pertandingan berkaitan kualiti seperti ISO, 5S , ISMS, indeks akauntabaliti kewangan, KMK dan lain-lain pengiktirafan yang sesuai mengikuti kriteria yang ditetapkan. Yang mana ketua jabatannya proaktif.. depa mohon ambil bahagian.. Yang tak berapa aktif, buat tak kisah sahaja.. tak masuk atau tak ambil bahagian pun tak apa. begitulah adanya.
Namun sekarang ini, semua jabatan tidak terlepas untuk dinilai. Mahu atau tidak mahu Pasukan Penilai akan datang melawat setiap jabatan untuk dinilai. Jadi tidak dapat mengelak lagi. Kalau tidak buat apa-apa persediaan yang sesuai, maka rendahlah bintangnya.. Nak letak tang mana muka yang comey lote ni... diumumkan pula dalam media-media.. Sebenarnnya untuk persiapan penilaian penarafan bintang ini bukan sekadar nak dapat pengiktirafan bintang yang terbaik yang akhirnya kita syok sendiri... tapi ianya adalah untuk tujuan servis kita yang terbaik kepada pelanggan kita khususnya kepada rakyat jelata. Itu yang ditekankan oleh Ybhg Dato' Harun Jasin, Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan ) Negeri Kedah pada ucapan majlis perasmian bengkel tersebut. Saya amat bersetuju dengan pandangannya itu.
Sebab itulah khusus bagi PBT , Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KKBPKT) telah menyediakan senarai 345 indikator yang perlu ada dalam semua PBT. 345 Indikator ini telah diterangkan panjang lebar oleh Cik Dinesh Kaur A/P Karpal Singh dan En Mohamad Faizal b. Ahmad Zainal Abidin dari Bahagian Dasar dan Inspektorat KKBPKT. Kalau semua 345 indikator ini dipenuhi dengan fakta-fakta yang dapat dibuktikan , maka comfirm dapat 5 bintang.. Kalau dapat 5 bintang tu memang hebat sangat-sangat. Bolehkah jabatan saya yang kecil molek di MDBB mencapai bintang yang teramat tinggi itu.. Insya Allah jika usaha berterusan dibuat oleh semua anak-anak buah dengan sokongan Ketua Jabatan, saya rasa ianya boleh menggapainya .. Usaha berterusan adalah amat penting. Jangan terhenti sekerat jalan... MDBB boleh.. untuk itu kita memerlukan banyak pengorbanan samada pengorbanan tenaga, pengorbanan buah fikiran, pengorbanan masa, pengorbanan wang ringgit dan sebagainya... Kejayaan tidak akan datang begitu sahaja tanpa pengorbanan.
Antara Kriteria Besar yang boleh saya gariskan disini ialah...
Pengurusan (20 markah)
Perkhidmatan-Perkhidmatan Teras (Core) (40 markah)
Pengurusan Pelanggan (15 markah)
Penyertaan Komuniti dan Pandangan Penduduk (25 markah)
Dibawah Kriteria ini ada lagi Sub Kriteria serta Indikator yang lebih terperinci digariskan secara lebih detail untuk memudahkan semua PBT memahaminya dan mengambil tindakan sewajarnya.
Ok.. sudah larut malam ... Letih tadi berkursus belum lega lagi.. Tapi takut idea-ideayang mai menyapa fikiran hilang diangin lalu, saya paksakan diri juga untuk menulis dalam catatan blog ini. Inilah saja yang saya dapat tuliskan.. Jadi cukuplah setakat ini dulu... Saya permisi dulu.. Besok saya nak sambung fasal KEBERSIHAN pula... berkaitan Gotong Royong Perdana yang saya dan anak buah anjurkan minggu lepas....
Terima Kasih
Mohd Asri Redha....
Teratak Kasih
http://semangatjatimbas.blogspot.com/2014/01/tahniah-mbas-tetap-unggul-pelbagai.html
No comments:
Post a Comment