Thursday 7 May 2015

Elaun Yang DiTerima Biar Berbaloi Dengan Tugas dan Tanggongjawab Yang diAmanaH...

Ucapan Ku dalam Majlis Penyerahan Elaun Pengerusi & Setiausaha JKKK Daerah Bandar Baharu dan Kulim
Tarikh: 05 Mei 2015 (Selasa)
Tempat: Dewan Perpaduan. Pejabat Perpaduan  Daerah Kulim
Catatan dan sediaan draf ucapan: Mohd Asri Redha 
Fakta : Jumlah JKKK Dalam Daerah Bandar Baharu : 60 JKKK ..Mukim Bagan Samak : 16.  Mukim Relau : 4.  Mukim Sg Kechil Ilir: 3..  Mukim Serdang : 17. Mukim Selama : 9. Mukim Sg Batu : 11..  Elaun yang diterima: Pengerusi :RM800.00, Setiausaha :RM300.00 . Elaun Hadhir Mesyuarat AJK : RM50. Elaun Pengurusan Mesyuarat RM100. (sebulan)..

888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888

Assalaamualaikum WRT... 
Salam Sejahtera
Salam Kedah Aman Makmur
Salam Kedah  Serata-Rata

Alhamdulillah hirobbil aalaamiin...... (bacaan seterusnya ikut kesesuaian)

Terima kasih saudara pengacara Majlis..
Ybhg. Dato' Osman Md Aji Wakil kepada Ahli Parlimen Kulim/Bandar Baharu
Wakil YB Ahli Dewan Undangan Negeri Bandar Baharu..
Ybhg sahabat saya Tn Hj Arifuddin Timbalan Pengurus Besar KEDA... yang tidak putus-putus memikirkan bagaimana cara lagi untuk membantu penduduk luar bandar...
Ketua2 Jabatan Kerajaan Negeri dan Persekutuan,
Tuan Penghulu Azizi.. mewakili Dato Pegawai Daerah Kulim
Para pemimpin-pemimpin politik dan masyarakat tempatan, Pengerusi & Setiausaha JKKK Seluruh Daerah Bandar Baharu & seterusnya tuan2 & puan2 yang dirahmati Allah SWT sekalian..

Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada urusetia majlis ini yang menjemput saya ke majlis ini & memberi kesempatan kepada saya untuk berucap sepatah dua kata dimajlis ini. Sebenarnya saya sudah melanggar daerah lain ini untuk program ini.. Sepatutnya Dato DO Kulim yang berucap dalam majlis ini kerana program Penyerahan Elaun JKKK ini diadakan di Dewan Perpaduan Kulim... Saya ingat Majlis Penyampaian Elaun ini hanya untuk Daerah Bandar Baharu sahaja.. rupa-rupanya masuk sekali Daerah Kulim.

Dato2 tuan2 dan puan2 sekalian.

Hari ini saya lihat begitu ramai yang hadhir ke majlis ini..terima kasih kerana saudara-saudara semua dapat meluangkan masa untuk datang ke majlis yang disusun atur ini... Mungkin fasal nak bagi elaun kut rasanya.. Itu yang ramai... Tapi saya harap bukanlah kerana tarikan itu sangat kut untuk datang sini... Untuk program-program lain yang akan diaturkan nanti oleh urusetia, saya harap komitmen yang serupa dapat diberikan kepada penganjur.. Barulah orang nampak akan kehebatan  Pengerusi dan Setiausaha JKKK ini. Kadang-kadang tu tak sampai surat jemputan pun boleh hadir. Hanya sekadar kelui sahaja pun dah memadai.. tapi kadang kala tu kita terlalu ber rasmi sangat kena ada surat jemputan mai rumah  baru boleh hadhir walau diketahui program itu untuk diri kita sendiri... Insya Allah.. kalau tidak ada aral melintang saya sedang mengatorkan satu Kursus Khas bertajuk ' SEMINAR PENGUKUHAN INTEGRITI PEMIMPIN MASYARAKAT PERINGKAT DAERAH BANDAR BAHARU' pada 21.05.2015.. diharap semua Pengerusi dan Setiausaha JKKK dapat melapangkan masa untuk menghadirinya yang dirangka khusus untuk saudara saudari semua.
Dato2, tuan2 & puan2 sekalian,

Dulu2 masa saya mula terlibat dengan JKKK , soal elaun-elaun tidaklah diberi perhatian sangat oleh kebanyakan Pengerusi dan Setiausaha JKKK.. Banyak yang sukarela sahaja untuk terlibat dalam kepimpinan kampong ini...  Namun komitmen mereka saya lihat tinggi juga dalam membangunkan kampong masing-masing...
Namun keadaan sudah berubah sesuai dengan perubahan semasa ..  Kerajaan menyedari untuk membolehkan sesebuah JKKK bergerak aktif, ia memerlukan komitmen yang sepenuhnya dari Pengerusi dan Setiausaha JKKK dengan dibantu oleh Ahli2 JKuasa masing-masing. Banyak  tenaga, masa  & wang ringgit terpaksa dikorbankan oleh kepimpinan JKKKK untuk membolehkan setiap JKKK itu beroperasi secara sepatutnya.
Sebab itulah Kerajaan tidak ragu-ragu untuk menyediakan sejumlah peruntukan yang besar kepada Pengerusi & Setiausaha JKKKK dalam bentuk Elaun Bulanan. Jadi tidak timbul lagi isu Pengerusi terpaksa membelanjakan wang sendiri untuk menggerakkan aktiviti JKKK dikampongnya.

Ini menunjukkan bahawa hasrat kerajaan begitu tinggi  untuk menjadikan kawasan luarbandar sebagai kawasan yang proaktif, maju, menarik dan menguntungkan akan tercapai dengan kerjasama serta komitmen semua pihak. Peranan tuan2 & puan2 semua amat penting dalam memastikan hasrat kerajaan itu menjadi kenyataan.
Saya rasa semua Pengerusi dan Setiausaha JKKK tahu akan peranan & tanggungjawab masing-masing.... saya hanya sekadar mengulangi akan peranan yang sepatutnya dimainkan.. JKKK adalah ejen pembangunan diperingkat akar umbi didalam sistem pentadbiran kerajaan, yang juga bertindak sbg penghubung diantara  agensi kerajaan dengan rakyat & bertanggungjawab menyebarkan maklumat berkaitan program-program kerajaan yang dilaksanakan untuk kesejahteraan rakyat. JKKK merupakan unit pelaksana dasar-dasar kerajaan diperingkat yang paling hampir dengan rakyat disamping menjadi ejen menyalurkan aspirasi rakyat kepada peringkat yang lebih tinggi.

Sebagai kumpulan yg paling hampir dengan masyarakat kampong, JKKK bertanggungjawab didalam mentadbirkan kampong & menjadi badan penggerak utama didalam menggembleng sumber tenaga , pembangunan, dan perubahan sikap masyarakat kampong ke arah membentuk warga desa yang berdaya maju & inovatif. ...

Besar & rumit juga tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Sebab itu kerajaan menyediakan elaun khusus kepada Pengerusi & Setiausaha JKKK. Pengerusi & Setiausaha JKKK tidak boleh lagi anggap jawatan yang dipegang itu sebagai hak ekslusif mereka.. Jawatan yang dipegang amat besar tanggungjawab.. maju mundur kampong terletak kepada kebijaksanaan Pengerusi & Setiausaha memimpin organisasi JKKK dikampong masing-masing.. Tuan-tuan akan dinilai setiap 2 tahun sekali.. Kalau kita tidak mampu lebih baik sahaja kita serahkan kepada yang lebih mampu. Jangan pula nanti kita dijatuhkan dengan keadaan yang tidak sepatutnya... Tuan2 & puan2 sedia termaklum akan perkara tersebut. 



Jadi oleh kerana sekarang saudara saudari semua sudah memegang jawatan tersebut, elok sangat diaturkan segera program & aktiviti yang memberi manfaat kepada anak-anak buah tuan puan dikampong.. Kalau tidak tuan puan akan dipersoalkan oleh anak-anak buah & pada masa yang sama kepimpinan negeri juga akan menilai akan prestasi tuan-tuan & puan-puan sekalian...

Sekiranya kita telah melaksanakan tanggungjawab dengan memuaskan, tidak ada sebab untuk anak-anak buah kita membenci kita dan akhirnya membuang kita begitu sahaja.. Apatah lagi sekarang ini saudara-saudari semua dibayar elaun yang agak lumayan juga.. Kita juga kena pandai ambil hati AJK-AJK yang dilantik, kerana mereka itu tidak dibayar elaun khas seperti saudara semua.. Cara mana nak ambil hati pandai-pandailah saudara saudari semua memikirkan cara yang terbaik.. Yang penting jangan beri mereka kata '' hang buatlah semuaa.. hang  dapat elaun. kami ni habuk pun  tak dak'.. tentu tak sedap kita dengar akan kata-kata tersebut kan.. Mungkin sebahagian elaun ni boleh diguna buat majlis-majlis makan atau apa-apa yang memberi manafaat anak buah kita di kampong.. yang penting setiap aktiviti yang kita buat memerlukan kerjasama semua pihak terutama AJK-AJK yang dilantik. Tidak mungkin kita dapat melaksanakan bersendirian akan setiap perancangan & aktiviti yang dilaksanakan...

Dalam dunia yang semakin canggih ini, kita juga memerlukan pelapis-pelapis yang mempunyai keupayaan mengendalikan organisasi JKKK dengan lebih proaktif, kreatif & agresif. Pengetahuan IT amat penting dalam menguruskan organisasi JKKK.. Untuk menyediakan Profil Kampong yang baru bulan lepas kita laksanakan kursus tersebut juga memerlukan pengetahuan IT yang agak baik... Kalau tidak kita tidak akan dapat menghambat arus kemajuan yang semakin cepat berkembang.  Anak-anak muda  yang ada dikampong perlu kita pupuk dan didik agar mereka menjadi pemuda yang berguna dikampong kita dan menjadi pelapis kepada kepimpinan tempatan

Saya mencadangkan juga supaya setiap JKKK perlu ada 'LAMAN WEB' sendiri atau sekurang-kurangnya ada BLOG KAMPONG' sendiri sebagai satu wadah memaparkan aktiviti-aktiviti kampong masing-masing dan memaparkan akan potensi-potensi yang ada dikampong masing-masing. Barulah orang tahu akan apa yang saudara-saudari buat dikampong tuan-tuan. Pihak Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah sendiri telah menyediakan satu ruangan khas untuk JKKK dalam Portal Kementerian yang dinamakakan jkkk online' yang mana tuan puan kena daftar JKKK tuan dalam portal tersebut. (  http://www.jkkkp.gov.my/  )

Ambil peluang ini untuk mengenengahkan informasi kampong tuan- puan agar lebih dikenali bukan setakat dalam daerah Bandar Baharu sahaja tetapi seluruh dunia boleh tahu kalau kita masukkan dalam laman web atau blog.. Banyak manafaatnya kalau kampong kita dikenali diserata dunia terutama kalau dikampong kita ada Potensi Pelancongan..

Saya juga mengambil kesempatan pada majlis ini untuk memaklumkan tentang projek sosial ekonomi yang sedang dilaksanakan oleh Kerajaan Persekutuan dan Negeri di Daerah Bandar Baharu iaitu Projek Rimbunan Kasih. Kerajaan sedang mencari 100 orang peserta untuk terlibat dalam projek ini . Mereka ini dikehendaki tinggal dalam kawasan projek dan bekerja sepenuh masa dalam sektor pertanian yang disediakan dalam projek ini. Saya memohon jasa baik Pengerusi dan Setiausaha JKKK Daerah Bandar Baharu untuk menghebahkan pemakluman ini kepada anak-anak buah. Sekiranya layak dan berminat borang permohonan boleh diambil di Pejabat Daerah Bandar Baharu bermula Ahad depan. Antara syarat am yang perlu ialah peserta tidak mempunyai rumah sendiri, mempunyai pendapatan dibawah RM2500 sebulan, berumur antara 22 tahun hingga 45 tahun, dan KIR wajib bekerja dalam program ekonomi yang disediakan. Projek ini adalah untuk memberi peluang pekerjaan dan meningkatkan taraf hidup peserta yang sebelum ini kurang berkemampuan dan tidak mempunyai pekerjaan yang menjamin masa depan. Rumah juga disediakan untuk peserta Rimbunan Kasih.

Akhir bicara, saya sekali lagi mengucapkan terima kasih atas kerja buat tuan puan dalam membantu Pentadbiran Daerah Bandar Baharu melaksanakan segala program dan aktiviti daerah.... Insya Allah kerjasama ini perlu dikekalkan dan sama-samalah kita berganding bahu bagi membangunkan daerah Bandar Baharu menjadi sebuah Daerah yang maju dan dikenali ramai....

Sekian, Terima Kasih


disediakan :mohd asri redha


No comments:

Post a Comment