Sunday, 9 August 2015

Selamat Tinggal 'New City District'... Walau Kebersamaan Kita Hanya Sesaat

Catatan: Mohd Asri Redha
Tempat: Bandar Baharu...
Tarikh : 04 Ogos 2015

Assalaamualaikum WRT.. kepada semua sahabat-sahabat yang masih membaca blog saya ini...dan selamat malam buat sahabat non muslim yang ramai juga baca blog saya ni...  Terima kasih kerana jengok juga blog ini.. kadang-kadang macam terpaksa juga jengok kerana nak tengok apa cerita walaupun tak ada apa cerita menarik pun.. apa-apa yang saya posting kat blog saya ini selalunya saya 'link' juga dengan FB saya.. jadi bila rakan FB terlihat status saya ada link dengan sesuatu lalu klik kat situ jadi secara automatik dia  akan berpaut pula pada blog saya ini.. jadi tak dapat tidak terbaca juga sikit... kalau rajin.. baca bagi habis.. kalau malas tengok tajuk saja lepas tu lari kelain... macam-macam lah... tapi tak apalah.. saya menulis hanya sekadar kepuasan diri sahaja.. tulis sebagai satu wadah merekodkan segala aktiviti saya..  itu sahaja...

Oklah.. tengok tajuk kali ini, macam tak mau tulis dah.. Ya semasa saya menulis ini saya tidak lagi berjawatan Pegawai Daerah Bandar Baharu dan YDP Majlis Daerah Bandar Baharu... Nampaknya hayat saya bersama dengan Daerah Baharu ini tidak lama .. Saya melapor diri sebagai Pegawai Daerah Bandar Baharu pada tanggal 22 Mac 2015. Jadi jangka hayat saya disini hanya 4 bulan 10 hari  sahaja. Itulah adanya.. Mengulangi sejarah  lama saya bertugas sebagai KPPD (Pembangunan) Bandar Baharu hanya 2 bulan 20 hari sahaja dalam tahun 2003. Lagi singkat tempoh perkhidmatan saya.. Entah apa yang menyebabkan saya ditempatkan dengan begitu singkat sangat. Tapi sebagai seorang pegawai kerajaan, saya terima seadanya setiap arahan yang diberikan... tak kuasa nak tahu apa, kenapa, sebab apa  ditukarkan. Biar orang atasan sahaja yang mengetahuinya... mungkin ada hikmah disebalik apa yang berlaku...

Penyerahan tugas sebagai Pegawai Daerah Bandar Baharu
kepada Tu Hj Mohamad Che Nai Penerimaan Tugas sebagai
YDP PBT Tmn Perindustrian Kulim High-Tech dari Tuan
Tn Hj Mohamad Che Nai  telah selamat disempurnakan.
Kebetulan saja pertukaran kami ni macam suka sama suka .
Sekarang ini saya ditukarkan ke Pihak Berkuasa Tempatan Taman Perindustrian Kulim High-Tech sebagai Yang DiPertua... berkuatkuasa 02 Ogos 2015.

Hari ini nak cerita fasal perasaan dan pengalaman saya sahaja semasa bertugas di Daerah Bandar Baharu.. Walaupun hanya 4 bulan 10 hari disini, tapi saya banyak mendapat pengalaman-pengalaman  manis semasa bertugas disini... Sesungguhnya saya seronok sekali bertugas di Daerah ini. Daerah yang terlalu jauh dari Alor Setar ini kadang-kadang memang menjadi ingauan ngeri pada setengah orang , memandangkan terpaksa menempoh perjalanan yang jauh untuk sampai ke Serdang, apatah lagi pada yang sudah punya keluarga dan rumah yang tinggal menetap kekal di Sungai Petani atau di Alor Setar. Kalau nak berulang alik ke sana , tentu memenatkan sekali, dan kosnya memang tinggi.. sebab itu ramai yang bila dapat bertukar ke daerah ini,  merasa macam kena denda atau rasa macam kena buang.. Saya harap kalau sapa ada persepsi itu, elok buang jauh-jauh dari hati sanubari. Kalau tidak kita bekerja dalam keadaan tertekan, bekerja dalam keadaan stress dan hanya anggap macam tempat penempatan sementara sahaja. Jika kita membenci apa yang telah ditetapkan kepada kita itu dan  kita terpaksa mengharunginya hari demi hari dalam 'mode' pemikiran yang pasif dan negative. Emosi kita boleh terganggu malahan menjejaskan pandangan kita terhadap kehidupan itu sendiri. Oleh itu kalau ada perasaan dan sikap macam ni. macam mana la kita nak buat kerja dengan seronok dan dapat meningkatkan produktiviti kita.. Betul tak..

Bagi saya, rasa bersyukur sangat dapat bertugas di Daerah Bandar Baharu, apatah lagi disinilah jawatan saya Pegawai Daerah atau DO bermula.. Memang jawatan DO itu ada 'prestige' yang tersendiri dan ada keutamaan dalam kedudukan protocol negeri. Hebat tu.. Kalau pi majlis-majlis rasmi, akan disediakan kerusi atau tempat khas dalam majlis tersebut.  Nak parking kereta pun disediakan tempat khas untuk VIP.. hebat tu...  Kalau dalam daerah itu memang tidak dapat dinafikan akan peranan DO dan duduk tempat tertinggi dalam keutamaan protocol daerah. Jadi pandai-pandai seseorang yang bergelar DO membawa diri menyesuaikan keadaan yang ada. Manakala Jadi Yang DiPertua PBT Tmn Perindustrian Kulim High Tech ni keutamaan protocol kurang sikit.. tapi dia bagi kelebihan lain pula yang jika diberi pilihan pasti ramai yang mau... tak caya.. tanya yang biasa duduk kerusi tu...

Saya bermula sebagai DO di Daerah ini.  Syukurnya.. Dulu-dulu masa belajar di Sekolah Menengah Yan, boleh kata hari-hari saya  melalui kediaman rasmi Pegawai Daerah Yan yang tersergam besar dan indah.. Dalam hati tentu rasa kagum sesiapa yang mendiami rumah tersebut... Tak terbayang langsung nak jadi DO pada waktu itu. Ya laa.. nak terbayang lagu mana, mengaji pun tak pandai manapun... cukup makan saja.. waktu tu kalau dok terfikir pun nak jadi cikgu, askar, posmen atau polis... sebab yang kita dok nampak pun depan mata yang tu aje kat kampong. Sampai waktu saya minta kerja Pegawai Tadbir Negeri pun tak tahu kerja Pegawai Tadbir tu lagu mana. Apa tah lagi nak mohon kerja DO tu buat macam mana.. Sebab tak ada iklan kerja DO... rupanya jadi Pegawai Tadbir Negeri tu boleh menjawat kerja macam-macam ikut gred yang kita ada dan ikut kehendak boss atas juga, kalau dia nak bagi jawatan tu dia bagi, kalau dia tak mau bagi pun boleh juga.. sebab ada Pegawai Tadbir Negeri macam saya tak pernah jadi DO pun ada sampai pencen... begitu adanya.

bagi duit raya pada kanak-kanak.. suka sangat la depa tu
Dah dok biasa bergambar.. tungu apa  lagi ambil gambar laa......
Daerah ini banyak memberi pengajaran dan pengalaman kepada saya. Bertugas di Daerah seperti ini kita lebih banyak berhadapan dengan rakyat secara 'direct'.  Kita lebih banyak belajar tentang denyut nadi hati rakyat..  Itu kata orang-orang politik. Tapi itulah realitinya.. Kita terpaksa berhadapan dengan rakyat yang punya pelbagai keperluan, pelbagai masalah, pelbagai cadangan, pelbagai watak , pelbagai perangai, pelbagai fahaman, pelbagai agama dan sebagainya..  Kena bijak menangani isu-isu rakyat yang sentiasa perlukan bantuan kerajaan dalam segala bidang.. banyak isu-isu sosial yang perlu ditangani dan program-program sosial yang perlu diatur susun dalam menyampaikan segala dasar-dasar kerajaan negeri dan persekutuan. Kawasan seperti ini perlu lebih banyak pembangunan yang sesuai dengan perkembangan semasa.. Masih banyak pembangunan sosial dan fizikal yang perlu difikirkan untuk penduduk disini..

Sudah tentu untuk bergerak elok didaerah, saya tidak boleh bergerak berseorangan.. selain anggota kerja dibawah jabatan saya iaitu Pejabat Daerah , Pejabat Tanah dan Majlis Daerah Bandar Baharu, saya memerlukan kerjasama dengan semua agensi-agensi kerajaan yang beroperasi di daerah ini, pertubuhan-pertubuhan sukarela yang ada, peniaga-peniaga ,  kerjasama dengan kepimpinan tempatan, kerjasama dari YB ADUN Bandar Baharu dan uga YB Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu.

Alhamdulillah sepanjang mengadakan program dan mengikuti program didaerah ini saya mendapat  kerjasama yang padu dari semua pihak. Ini yang membuatkan saya terharu sangat dan rasa terkilan kerana terpaksa meninggalkan daerah ini untuk bertugas ditempat lain pula. Bukan senang untuk menjalinkan hubungan mesra dan baik dengan semua pihak. Kita kena berkorban masa dan tenaga untuk semua itu baru boleh berjaya.. Bila dah ok, kena tukar pula...waduuh.. lepas ini kena mula balik sesuaikan dengan suasana ditempat baru pula.. Saya berharap akan mendapat kerjasama sebaiknya
dari semua pihak ditempat baru nanti seperti yang saya dapat kat Bandar Baharu ini..


YB Dato Sabrina dan suami Datuk Azizan ...sahabat saya tu..
      



Saya tidak mahu cerita panjang apa aktiviti yang saya buat kat Bandar Baharu, kerana semua itu ada saya rekodkan sebahagiannya dalam blog ini. Bolehlah layari posting saya tersebut jika sudi dan ada kelapangan...

Tengahari tadi merupakan aktiviti saya yang terakhir di Bandar Baharu, walaupun saya tidak lagi jadi DO pada waktu ini, tapi program ini saya aturkan bersama anak-anak buah,  lama dah.. tak sangka pula nama saya naik untuk kena tukar... Kita merancang, Allah SWT yang menentukannya.  Sekali dengan buat Jamuan Rumah Terbuka Hari Raya Daerah Bandar Baharu 2015 , anak-anak buah saya buat siap-siap majlis pertukaran saya ini.. Yang ini saya tak atur.. depa yang atur.. Naik segan pula untuk majlis pertukaran yang diaturkan itu.. bukan ada apa jasa sangat. cuma dok rasa .. dalam tempoh yang singkat ini apalah sangat yang boleh saya buat untuk pembangunan di daerah Bandar Baharu ini.. Baru dok merancang-rancang begitu saja... Ingat lepas Raya baru nak masuk gear 3... untuk buat segala aktiviti  dan cadangan-cadangan yang boleh dilaksanakan... Bagi saya tak buat majlis pertukaranpun tak ada masalah sangat.. seganlah nanti urusetia dok fikir nak cari hadiah dan sebgainya kat saya... menyusahkan orang pula..Terlalu singkat sangat dan tak berbaloi nak bagi cenderamata kat saya ini..

Walau bagaimana saya tidak boleh menolak kalau ada orang memberi.. suka sangat-sangat apa yang diberi.. terima kasihlah pada semua yang memberi..  jasa saudara tetap dalam ingatan saya sentiasa.

Cenderamata yang diberi kepada saya.. terharu sangat dengan
pemberian itu semua... dan suka sangat. Terima kasih pada yg
bersusah payah menyediakan itu semua.. Hanya Allah SWT
yang boleh membalasnya........


Kesimpulan saya yang  boleh berikan disini ialah, saya seronok bekerja disini, saya seronok mempunyai ramai kawan-kawan baru yang mesra-mesra belaka, aktiviti disepanjang bulan Ramadhan memang tidak dapat saya lupakan.... pendekata segala-galanya indah-indah belaka, tidak ada suatu yang tidak indah, tidak seronok dan tidak menarik... segalanya membahagiakan belaka.. boleh lagu tu... 4 bulan 10 hari yg penuh dengan kebahagiaan...

Oklah.. saya sudah letih sangat ni.. tadi tengahari Majlis Rumah Terbuka Aidil Fitri Daerah Bandar Baharu.. ramai yang datang menjamu selesa, dan majlis berjalan lancar sekali dengan kerjasama semua jabatan-jabatan kerajaan, agensi swasta, ngo dan pemimpin tempatan serta ahli-ahli politik tempatan... terima kasih semua... memang letih sungguh.. kena memandu balik pula lebih 150 km jaraknya.. tapi saya gagah juga taip , menulis cerita spontan saja saya tulis bila teringat... maka inilah jadinya....

Saya mohon kemaafan sepanjang saya bertugas disini, jika ada terkasar bahasa,  tingkah laku yang kurang menyenangkan dan apa-apa sahaja yang membuat orang rasa kecil hati, tak puas hati,  tak suka, terkilan, meluat, marah dan seumpama itu...... saya hanya insan kerdil yang tak punya apa-apa, dan saya bukan maksum... mesti ada salah silap dimana-mana... maka ampunkanlah saya dan keluarga saya...... amat bahagia kalau kita boleh ampunkan sesiapa sahaja yang pernah membuat sesuatu yang tidak elok pada kita.... betul tak..

sebelum berundur dengar dulu lagu kesukaan saya ni yaa...klik saja .. SELAMAT TINGGAL .. BROERY MARANTIKA

Terima kasih dan jumpa lagi.....

Cerita2 Saya masih boleh dikuti  melalui facebook dan blog.. mudah sahaja nak cari.. taip sahaja nama saya .. Mohd Asri Redha kat search diinternet.... keluarlah macam-macam blog saya.. pilihlah mana s nak baca...Saya juga akan 'create' blog baru untuk aktiviti saya di PBT Taman Perindustrian Kulim High- Tech.. Tajuknya tak terfikir lagi...

Wednesday, 15 July 2015

Catatan Ringkas Aktiviti Saya Bulan Ramadhan Al Mubarak ini... Klik sahaja kat tajuk tu..

Assalaamualaikum WRT buat sahabat-sahabat yang amat mulia disisi Allah SWT..  dan Selamat Sejahtera buat saudara-saudara non muslim...Moga sihat selalu dan bertambah bahagia hendaknya... Buka Ramadhan bulan yang paling mustajab untuk berbuat sesuatu yang baik-baik...... Al Fatihah.. aamiin

Di bawah ini adalah link kepada FB saya yang memaparkan rekod aktiviti-aktiviti saya sepanjang Bulan Ramadhan 2015 ini.....

Aktiviti 1.   Berbuka Puasa di KEDA Kg Leret, Serdang, More di Surau IPD Polis dan Jamu Selera di Hutan Lipur Bukit Pancur Penang

Aktiviti 2.   Sampai Bantuan Pada Yang Kurang Berkemampuan di Keda Kg Leret

Aktiviti 3.   Merasmikan Program Ihya Ramadhan Rakan Muda Daerah Bandar Baharu.. di Masjid Al Irfan Permatang Pasir, Bandar Baharu

Aktiviti 4.  Penyampaian Elaun Pengerusi dan Setiausaha JKKK di Dewan KEDA Relau

Aktiviti 5.  Penyampaian Surat Hak Milik Tanah Bandar Baharu..

Aktiviti 6.  Majlis Berbuka Puasa Di Kediaman Rasmi Pegawai Daerah Bandar Baharu.

Aktiviti 7.  Berbuka Puasa Bersama Warga Emas Bandar Baharu di Pusat PAWE, Serdang

Aktiviti 8.  Iftar bersama YB ADUN BB dan Keluarga Pusat Pemulihan Dalam Komunit di PDK Cahaya Kristal, Parit Nibong, Bandar Baharu

Aktiviti 9.l   Majlis Penyampaian Bantuan Wang Ihsan Banjir 2014 di PPK Bandar Baharu

Aktiviti 10.  Majlis Jamuan Hari Raya Eidul Fitri 2015 Rumah Terbuka YAB Menteri Besar Kedah DA di Kediaman Rasmi Menteri Besar Kedah , Seri Mentaloon, Alor Setar

Friday, 10 July 2015

SYUKUR NIKMAT ALLAH SWT... MAJLIS RAMAH MESRA BERSAMA

Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh: 04 Julai 2015
Tempat: Kediaman Rasmi Pegawai Daerah Bandar Baharu


Salam sejahtera dan selamat berpuasa.. masih bertahan lagi dengan puasa yang semakin menghampiri penghujungnya... Alhamdulillah.. Tidak ada rasa kekesalan bagi umat Islam menghadapi dugaan Allah dalam bulan Ramadhan malahan, kedatangannya ditunggu-tunggu bagi yang mengerti. Sayu rasanya bila Ramadhan Al Mubarak ini semakin sampai ke penghujungnya.. Apakah Ramadhan yang akan datang, diri ini masih ada lagi didunia ini, tiada siapa yang mengetahuinya, hanya Allah SWT sahaja yang maha mengetahui.. Kalau begitu Ramadhan kali ini kita gunakan sepenuhnya .
untuk beribadat dimana yang boleh, kerana setiap ibadat dan kerja baik kita akan dilipat gandakan pahala dan ganjarannya oleh Allah SWT....

Ok.. kali ini saya nak cerita berkenaan aktiviti jabatan sahaja.. Ketiga-tiga jabatan saya telah bergabung tenaga mengadakan Majlis Berbuka Puasa bersama dengan Pemimpin-Pemimpin Tempatan, Ketua-Ketua Jabatan Daerah, Puspanita, NGO dan lain-lain lagi . Majlis ini diadakan pada 04 Julai 2015,, diperkarangan Kediaman Rasmi Pegawai Daerah Bandar Baharu. Inilah julung-julung kalinya majlis ini di sini, dan sambutannya memang menggalakkan.

Biasa la bila mengadakan majlis berbuka puasa, tentunya nak makan-makan sambil beramah mesra dengan semua kakitangan, dengan orang-orang politik, dengan Yang Berhormat kawasan, dengan ketua-ketua jabatan dan semuanya.. Seronok juga boleh bersantai-santai seperti ini sekali sekala....

Saya amat berterima kasih kepada YB Ahli Parlimen Kulim/Bandar Baharu dan YB ADUN Bandar Baharu yang seringkali memberi kerjasama yang erat bersama dengan pentadbiran daerah dalam menyalurkan sumbangan untuk program-program sosial seperti ini.. Begitu juga dengan jabatan-jabatan yang tidak kurang banyak membantu menjayakan majlis ini.

Itu yang kita hendak sebenarnya, hubungan silaturrahim sesama insan itu amat perlu diujudkan. Melalui cara ini barulah keharmonian dapat dicapai. Dimana-mana tempat dan keadaan,  keharmonian  dan kesejahteraan sesama insan iu amat perlu diberi perhatian. Melalui cara inilah sahaja yang dapat membahagiakan semua orang.  Selalu saya ketengahkan fasal bahagia ini, kerana untuk apa kita hidup didunia ini jika tidak bahagia.. Kerana hubungan yang tidak baik sesama insan membikin diri dalam keadaan 'tension', sakit hati, geram, cemburu, marah, meluat, dan perkataan yang seumpama itu... kalau kita ada perkara-perkara seperti itu  dalam diri kita , jangan harap boleh hidup bahagia didunia yang hanya sementara itu. Hubungan baik sesama jiran boleh dijalin jika kita berjaya mengenepikan perkara-perkara tersebut.

Program majlis diisi dengan tazkirah dari Pejabat Agama Daerah Bandar Baharu, ucapan saya, ucapan dari YB ADUN Bandar Baharu dan juga Majlis Tahlil.. serta penyampaian cenderamata / duit raya kepada semua kakitangan  yang hadhir.   Majlis Berbuka Puasa di sediakan juadah enak termasuk kambing panggang dan buah-buahan enak dari pokok kawasan kediaman rasmi DO sendiri..

Jumpa lagi dalam catatan lain pula...








Tangggungjawah Pengerusi dan Setiausaha JKKK.. SatU CabaraN

Tarikh: 05 Julai 2015 (Ahad)
Catatan: Mohd Asri Redha
Tempat: Dewan KEDA, Relau, Daerah Bandar Baharu

Assalaamualaikum WRT.. buat pembaca blog saya ini. Kita masih lagi dalam bulan Ramadhan... dah sampai penghujungnya.. banyak tugas perlu kita laksanakan. Puasa bukan penghalang, kerja tetap diteruskan seperti biasa malahan kena lebih bersemangat lagi.. Setiap pahala dari kerja ikhlas yang kita buat ini akan dilipatgandakan lagi oleh Allah SWT. Itu janji Allah SWT kepada kita... Dalam masa yang sama, ibadat pun kena ditingkatkan sebanyak mungkin mengambil keberkatan Bulan Ramadhan yang penuh segala kebaikan.....

Memang dirancangkan untuk memberi kegembiraan dan kesenangan kepada Pengerusi dan Setiausaha JKKK Daerah Kulim dan Bandar Baharu. Satu Majlis Penyerahan Elaun JKKK bagi kedua-dua mukim itu telah diadakan di Dewan KEDA, Relau Daerah Bandar Baharu.. Jadi buat dua daerah sekali gus, mudah sikit.. dalam bulan puasa pula ... jadi tak lah banyak belanja sangat. Kalau tidak ni nak kena belanja jamuan lagi.. Boleh pun kalau buat program dalam bulan puasa.. Apa kata.. apa-apa majlis kita buat dalam bulan puasa.. agak-agak ada tak ramai datang. Hari ini tak boleh kira, kerana susah lagu manapun, atau surat tak sampai pun  mereka akan datang juga... fasal hari ini mereka nak terima elaun.. Apatah lagi tak beberapa hari lagi nak sambut hari raya. Raya sakan la depa... Cuma bila bercakap elaun ini, tentunya Kerajaan amat mengharapkan semua Pengerusi dan Setiausaha JKKK ini dapat memainkan peranan dan tanggungjawab yang sepatutnya dalam membantu kerajaan membangunkan kampong-kampong masing-masing... Jadi saya berharap biar elaun yang diterima ini berbaloi dengan tanggungjawab yang dilaksanakan...


Di bawah ini hanya catatan ucapan saya dalam Majlis tersebut sekadar coretan-coretan nak
panjang catatan saya ni saja dan rekod saya aje.


Assalaamualaikum WRT.. dan Selamat Sejahtera,
Terima Kasih Saudara Pengacara Majlis
YB Dato Hj Abdul Aziz b. Sheikh Fadzhir
Ahli Parlimen Kulim Bandar  Baharu
YB Dato Norsabrina bt.Mohamad Nor  ADUN Bandar Baharu.. Ahli MMK Negeri Kedah
Ybhg. Dato' Hj Mohd Arpan,  Pengurus Besar KEDA
Barisan Kepimpinan UMNO Bahagian Kulim Bandar Baharu
Ketua-Ketua Jabatan Daerah
Penghulu-Penghulu Mukim
Pengerusi-Pengerusi JKKK Kulim  dan Bandar Baharu
Setiausaha-Setiausaha JKKK Kulim dan Bandar Baharu
seterusnya tuan-tuan dan puan-puan yang amat dimuliakan oleh Allah SWT sekalian
 

Terlebih saya mengalukan kehadiran tuan-tuan dan puan-puan dalam majlis pada kali ini.. Iaitu Majlis Penyampaian Elaun Pengerusi dan Setiausaha JKKK Daerah Bandar Baharu dan Kulim.. Macam kebetulan pula ya diaturkan penyampaian elaun pada waktu ini.. amat sesuai sangat-sangat memandangkan kita akan menyambut kedatangan Hari Raya Eidul Fitri tidak beberapa hari sahaja lagi. .. Begitu cepat masa berlaku... sedar tak sedar kita sudah menghampiri ke penghujung Ramadhan Al Mubarak ini.. 

Begitu lah perjalanan masa.... ia begitu ganas.. ia berlalu tidak mengira apa.. tidak ada sapa yang boleh menghalangnnya, samada untuk dipercepatkan, diperlambatkan atau diberhentikan.. Jadi dengan masa yang kita masih ada ini marilah kita pergunakan sepenuhnya untuk kerja- kerja ibadat kita dan juga kerja2 amal kita dengan penuh rasa keikhlasan dan penuh rasa bertanggungjawab. Kita tidak boleh menunggu dan menanti lagi untuk semua itu.. masa tidak menunggu kita..  belum tentu besok hari kita ada harapan lagi... mungkin hari ini adalah hari terakhir kita untuk menyedut udara ciptaan Allah ini... jadi tuan-tuan dan puan-puan  sekalian dibulan Ramadhan yang amat berkat ini marilah kita pakat sama-sama termasuk saya untuk bermuhasabah diri dan menilai kembali akan kerja buat kita sama apa yang kita buat ini diterima oleh Allah SWT diakhirat nanti. 

Dato2, Tuan2 dan Puan2 sekalian 

Saya tak mahulah bercakap panjang kerana sebelum inipun saya pernah bercakap dalam majlis yang seumpama ini di Kulim.. jadi saya berharap tuan2 dan puan sebagai Pengerusi dan Setiausaha JKKK yang diberi amanah oleh Kerajaan untuk menjalankan tanggungjawab  yang ditetapkan, dapatlah kiranya melaksanakan tanggungjawab tersebut dengan sebaik mungkin.  
Tuan-tuan diberi pula Elaun Khas untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut. Kalau kita tidak melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan itu, bermakna bayaran elaun yang tuan terima itu tidak sepatutnya diterima. Kalau diterima juga kita tahulah apa hukumnya. Tak buat kerja tapi kita dapat upah.. Berat tu tuan-tuan dan puan-puan.

Banyak peranan dan tanggungjawab yang perlu dipikul oleh Tuan2 dan Puan2. Saya tak mahulah nak cerita lagi apa tanggungjawab itu kerana tuan2 dan Puan2 juga sudah lama jadi pemimpin tempatan dan taklimat pun telah diberi kepada tuan2 dan puan2 sekalian. Cuma sekarang ini terletak kepada tuan2 semua untuk nak buat atau tak buat sahaja. 

Sehubungan sudah berjumpa dengan tuan2 dan puan2 pada hari ini, saya di pentadbiran daerah amat memerlukan banyak maklumat-maklumat terutama berkenaan dengan keperluan pembangunan fizikal kampong tuan2 dan juga maklumat berkenaan penduduk-penduduk yang ketinggalan dalam arus pembangunan iaitu penduduk yang tidak berkemampuan. 

Maklumat ini amat diperlukan oleh Pentadbiran Daerah kerana kita tidak tahu bila maklumat ini dikehendaki oleh pihak atasan tapi kita kena bersedia dengan maklumat yang lengkap berkenaan perkara tesebut.

Memang tuan-tuan ada yang menyediakan maklumat tersebut tapi seeloknya berilah lebih terperinci.. contohnya kalau kg itu perlukan sebuah jalan kampong  yang baru, kenalah beri alasan-alasan yang kukuh, bilangan penduduk yang memerlukan, panjang jalan yang diperlukan, tandatangan kebenaran pemilik tanah ,  gambar2 yang bersesuaian.. Bila ini ada barulah mudah diperingkat Penghulu dan daerah nak buat keutamaan yang mana nak diangkat dahulu, jika diminta oleh pihak atasan. .. Jadi biar lengkap dan orang yang prosespun suka tengok cara permohonan itu dan mudah untuk dipertimbangkan oleh pihak atasan.

Begitu juga dengan orang-orang yang kurang berkemampuan.. Data-data ini kena ada .. Kenalah cari seluruh cerok pelusuk kampong  dibawah kawalan tuan-tuan.. Jangan bagi ada yang tertinggal walaupun seorangp. Bantu mereka untuk kita daftarkan dalam senarai E-Kasih jika mereka benar-benar layak dan tergolong dalam kalangan termiskin, miskin dan mudah miskin.  Sekarang ini sebarang penyaluran bantuan  untuk golongan kurang berkemampuan kena melalui rekod daftar E Kasih. 

Bila nak sokong daftar dalam E Kasih tu pula, tuan puan kenalah juga tengok betul-betul.. Saya tak mahu sepertimana yang saya hadiri Mesyuarat Fokus Group Peringkat Negeri Kedah baru-baru2 ini. Mesyuarat Focus Group adalah mesyuarat untuk membincangkan pengesahan penduduk masuk daftar dalam E Kasih dan membincangkan penyaluran bantuan-bantuan yang perlu diberi kepada mereka yang direkodkan dalam E-Kasih. Di satu Daerah dalam negeri kita juga... ada ditunjukkan pemohon yang memohon untuk dimasukkan dalam rekod E-Kasih.. keadaan rumahnya. .. kami pakat-pakat dok gelak bila tengok rumah.. mungkin rumah tuan2 dan puan2 tak sebaik rumah pemohon ni.. dengan rumah batu bercat elok ada bilik air bermarmar lagi, ada kitchen kabinet serta dihadapan rumah ada kereta lagi... banyak kes ditunjukkan bila pembanci-pembanci datang buat siasatan susulan.. Tak rasa malu ka … masih terasa nak masuk mohon bantuan yang dikhususkan untuk kumpulan sasaran yang tidak berkemampuan.. tapi itu hakikat yang berlaku.. dan ada contoh.. Saya harap di Bandar Baharu atau Kulim, tak ada kot yang semacam itu.. Kita kena ikhlas dan jujur dalam membuat penilaian dan sokongan.. Jangan kerana ia rakan-rakan kita, adik beradik kita, satu dan sebagainya, kita sokong sahaja.

Jadi tolong cari … jangan ada tertinggal.. jangan nanti TV3 pula atau orang media terjumpa orang dhaif  dalam kampong kita.. papar dalam mana-mana media yang tidak pernah dapat apa-apa bantuan dan tak ada sapa datang tengok... satu dunia tahu. Kita nak letak muka tang mana, kalau ianya berlaku di Kg tuan-tuan puan sekalian. dalam daerah saya jaga pula, dan dalam kawasan YB pula.. Nampak sangat yang kita ni macam tak buat kerja... 

Satu perkara lagi saya masih lagi menunggu  beberapa JKKK yang masih lagi belum menghantarkan kepada saya profil kampong masing-masing. Ini merupakan satu tanggungjawab dan arahan yang wajib kena buat.. Bukan lagi  ikut suka kita, nak buat  tak pa, tak buat pun tak pa.. Ini dianggap tugas rasmi.. senang cerita. .. jadi tolong buat dan bagilah lengkap ..  dan diberi penambahbaikan  berterusan dan dikemaskini sentiasa.

Begitu juga dengan mesyuarat JKKK.. Ini juga merupakan salah satu tugas rasmi yang wajib dibuat oleh tuan2 dan puan2.. kalau tak buat yang ini bukan JKKK la namanya. Kena buat tuan-tuan. Dalam mesyuarat seperti inilah baru lah boleh dirancang apa program yang hendak dibuat dalam kampong masing-masing.. banyak program boleh dirancang seperti dekat nak raya ni.. Perhimpunan Anak Muda Pulang Ke Kampong, Majlis Berbuka Puasa , Majlis Hari Raya, Majlis Forum Perdana , Kelas Tuisyen, Program Ekonomi, Program Pembasmian Kemiskinan, Pendaftaran Orang  Miskin, Program Pembangunan Fizikal, Program Sosial, dan segala macam program boleh dibincangkan dan diaturkan.  Tapi Kalau tak buat mesyuarat . . nak bincang apa dan nak buat apa.. Jadi buatlah tuan-tuan puan2 sekalian. Anak-anak buah kita dok tunggu bila nak buat mesyuarat.. depa pun banyak idea juga.  Apatah lagi punya nak bagi buat mesyuarat berjalan lancar, kerajaan bagi elaun mesyuarat lagi untuk semua AJK dan duit belanja mesyuarat pun dibagi... Beza sungguh dengan JKK dulu-dulu.. Nak apa lagi tuan-tuan dan puan-puan..
 
Saya ada rekod sapa JKKK yang dah buat mesyuarat cukup lengkap , ada yang buat tak cukup haul, ada yang tak buat langsung.. Saya bercadang bersama dengan KEDA selepas ini untuk pamerkan semua JKKK yang ada  dan kita tunjukkan satu-persatu sapa yang buat mesyuarat ikut time, JKKK mana yang buat mesyuarat tak cukup time, JKK mana yang tak buat mesyuarat langsung.. Bukan untuk memalukan sesiapa tetapi sebagai sebagai satu maklumat umum yang patut diketahui oleh semua kerana ia bukan rahsia. Jadi tidak ada masalah untuk kita pamerkan maklumat tersebut. Jadi saya berharap selepas ini bermesyuarat lah dengan anak-anak buah yang telah dilantik sebagai AJK untuk merencanakan pelbagai program yang boleh membawa manfaat kepada penduduk kampong tuan-tuan.

Akhir kata saya sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada tuan-tuan dan puan-puan kerana dapat hadhir dalam majlis ini, terutama yang datang dari Kulim... Jauh juga  tu.. Dan saya mohon ampun dan maaf jika sepanjang ucapan saya ini ada perkataan yang terkasar bahasa dan menyinggong hati dan perasaan.. Tidak ada niat-niat apa-apa yang sebaliknya, hanya sekadar untuk memastikan supaya JKKK Daerah kita ini menjadi JKKK  yang aktif, proaktif, dan disegani. Saya juga mengucapkan  berbanyak terima kasih yang semua pihak yang menjayakan program ini, terutama KEDA yang merupakan urusetia yang bertungkus lumus menjayakan majlis ini dan berusaha menyediakan elaun ini dapat diberikan sebelum hari raya ini.

Sekian terima kasih dan tak terlalu awal saya ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Eidul Fitri , Maaf Zahir Dan Batin………


Saturday, 4 July 2015

Perhimpunan Dwi Bulanan Pejabat Daerah dan Tanah Bandar Baharu serta Majlis Daerah Bandar Baharu

Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh:23  Jun 2015.


Assalaamualaikum WRT .. buat semua pembaca blog saya ini... Saya berdoa semoga kita semua sentiasa beroleh bahagia apatah lagi dalam bulan Ramadhan ni yang penuh keberkatan..

Hari ini saya berkesempatan mengadakan majlis perhimpunan bersama dengan semua kakitangan Pejabat Daerah dan Tanah Bandar Baharu serta Majlis Daerah Bandar Baharu. Saya rasa inilah julung-julung kalinya perhimpunan seperti ini diadakan..

Tujuan saya mengadakan perhimpunan ini ialah sekurang-kurangnya saya dapat menyampaikan amanat saya kepada anak-anak buah saya diketiga-tiga organisasi itu.. Dari situ saya boleh menjelaskan akan beberapa perkara dasar pentadbiran saya, penemuan-penemuan saya dan juga cadangan-cadangan saya untuk kebaikan bersama juga.

Saya terpaksa buat juga walaupun dalam bulan Puasa, masa amat mencemburui saya.. Ada kesempatan, buat terus , tidak boleh tangguh-tangguh nanti berlaga dengan program lain pula.... Inipun sudah tertangguh beberapa kali... Hanya hari ini baru dapat berhimpun semua.

Jadi dibawah ini saya catatkan sedikit sebanyak ucapan saya sebagai Pegawai Daerah Bandar Baharu dan Yang DiPertua Majlis Daerah Bandar Baharu dalam Perhimpunan Dwi Bulan Pejabat Daerah & Tanah Bandar Baharu dan Majlis Daerah Bandar Baharu pada 23 Jun 2015 (8.00 pagi) di Pekarangan Pejabat Daerah Bandar Baharu.. Kadang-kadang bila bercakap begitu sahaja ia hilang begitu sahaja selepas beberapa ketika... Bila saya rekodkan macam ini , ada juga boleh buat rujukan .. nanti bila saya ambil tindakan apa-apa tidak boleh ada yang kata tak tahu , atau tak mai majlis tersebut... Saya tak jangka ada anak-anak buah catat apa yang saya cakapkan  itu dan edar kepada semua kakitangan.. tapi tidak mengapa, saya masih mampu untuk menaip balik apa yang saya telah cakap dalam perhimpunan itu sebagai satu contoh bahawa  Cakap Serupa Bikin.. Samada kita mahu atau tidak mahu sahaja..  Bukan masalah besar sangat kalau setakat nak tulis banyak-banyak dan tidak ambil banyak masa pun...  Ok.. Kalau sudi bacalah catatan itu.. kalau tak sudipun.. tak ada sapapun yang paksa ...... saya tulis hanya untuk kebaikan sahaja..... Atur cara ini dimulakan dengan nyanyian Lagu Negara Ku dan Lagu Allah Selamat Sultan serta Bacaan Ikrar Anggota Perkhidmatan Awam. Lama dah rasanya anggota perkhidmatan awam tidak baca ikrar ini. Sekurang2nya bila baca ikrar ini , baru ada kesedaran tentang halatuju sebenarnya kita sebagai penjawat awam... kebanyakannya dah lupa....
...............................................................................................................................................................

Assalaamualaikum WRT... dan Selamat Sejahtera dan Juga Selamat Berpuasa
En Hasbullah.. Ketua Penolong Pegawai Daerah Bandar Baharu , En Izwan .. Penolong Pegawai Daerah Bandar Baharu,  Penghulu-Penghulu Mukim, Pegawai-Pegawai Kanan Pejabat Daerah dan Tanah Bandar Baharu, Ketua-Ketua Bahagian Majlis Daerah Bandar Baharu, seterusnya tuan2 dan puan2 semua anggota pentadbiran Pejabat Tanah dan Daerah Bandar Baharu serta Majlis Daerah Bandar Baharu..

Saya telah berada disini sejak 10.04. 2015 hingga ke hari ini. Setakat sekarang ini saya belum lagi bertemu secara rasmi dengan semua anggota MDBB dan Pejabat Tanah dan Daerah Bandar Baharu lagi. Memang hajat saya untuk berjumpa dengan semua anggota a jabatan-jabatan ini. Walau bagaimanapun masa amat mencemburui kita .. Masih lagi tidak berkesempatan untuk buat begitu.. Hinggalah hari ini saya dapat bertemu tuan-puan pada hari ini   dan ia menjadi satu perhimpunan yang terbesar juga dan saya rasa julung-julung kali  diadakan sejak sekian lama..

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian.

Pengurusan Sumber Manusia

Dalam mana-mana organisasi, sumber manusia adalah salah satu faktor pengeluaran yang paling penting. Manusi ada hati dan perasaan.. Untuk menguruskan sebuah orgnisasi yang besar seperti kita ini amat mencabar sekali. Ia mencabar kerana manusia mempunyai hati dan perasaan. Untuk memastikan sesebuah organisasi itu beroperasi secara lancar, ada aturan dan peraturan yang ditetapkan.... dan sesiapa yang tidak mematuhi peraturan dan undang-undang ditetapkan maka akan berlakulah perkara-perkara salah laku kakitangan , dengan lain kata tidak berdisiplin.

Bagi saya yang masih baru menerajui organisasi ini, saya beranggapan bahawa semua anggota pentadbiran MDBB dan PD & TBB adalah baik-baik belaka, berproduktif belaka dan mempunyai tahap disiplin yang tinggi. Kalau boleh saya tidak mahu mendengar sejarah-sejarah lama yang  tidak baik ... Penentuan seseorang itu sama berdisiplin atau tidak berdisipln adalah  dinilai dalam tempoh saya berada di organisasi ini.. Kalau dalam tempoh ini pegawai buat kerja halal balal sahaja , tidak buat kerja, tuang kerja, rasuah dan seumpamanya,  ia perlu dikenakan tindakan tata tertib.
Penggunaan kad perakan waktu adalah wajib.. samada semasa datang dan semasa  balik.. Siapa kita untuk tunjuk hebat seolah pejabat ini macam harta bapak kita... kita ini hanya pegawai Kera jaan sahaja. dibayar gaji bulanan.. Jadi kalau sebelum ini jarang guna , maka sekarang kena guna sepenuhnya. Saya mahu sekurang-kurang anggota kerja perlu bekerja 8 jam setiap hari,. baru berbaloi dengan gaji yang dibayar kepada kita. Kalau lebih tu... Alhamdulillah ia tahu nilai kerja nya itu boleh mendapat pahala sedekah diatas kerjabuatnya itu dengan ikhlas...... Jangan dok kalut nak kira elaun lebih masa , seolah-olah dalam tempoh pukul 8.00 pg hingga 5.00 petang itu kita bekerja sepenuhnya... pada perkiraan saya terlalu sikit yang benar-benar buat kerja produktif sepanjang masa itu. Ada masa kita pergi makan pagi dan makan petang, keluar hantar anak ke sekolah atau tadika atau rumah pengasuh, keluar hantar makanan kat rumah, pi klinik, malahan pergi khenduri, dan segala macam yang tidak berkaitan langsung dengan kerja rasmi yang kita buat dan lakukan dalam waktu kerja. Jadi pandai-pandailah kita gantikan balik masa yang kita gunakan itu.

Semua ketua unit , ketua bahagian, dan ketua jabatan yang terlibat ... adalah menjadi tanggongjawab tuan semua sebagai ketua atau penyelia memainkan peranan yang sebenar sebagai ketua atau penyelia sebab pangkat tuan puan lebih tinggi dari pegawai bawah seliaan tuan puan.. tentunya tanggungjawab lebih besar. Jadi kena jalankan tanggungjawab itu dengan sebaik mungkin , terutama dalam memastikan semua anggota kerja  bawah seliaan tuan puan menjalankan tanggungjawab dengan sebaik mungkin. Saya tidak mahu mendapat berita ada kalangan anak-anak buah yang tidak pernah datang kerja, tidak pernah punch card, atau guna punch card tidak sempurna dan gagal melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan..atau arahan yang dibuat kepada anak buah tidak dibuat atau tidak dibuat dengan bersungguh-sungguh. Tuan-tuan sebagai ketua perlu mengambil perhatian serious perkara tersebut dan terus mengambil tindakan susulan membetulkan keadaan samada tegoran lisan, tegoran secara bersurat dan sebagainya.. Kalau ini tuan-tuan gagal mengambil tindakan, maka tuan puan juga akan dipersalahkan kerana cuai dalam menjalankan tugas...... Saya harap perkara ini tidak berlaku kepada tuan-tuan.. Jadi laksanakan tanggungjawab dengan sebaik mungkin dan semua anggota kerja ... mulai sekarang yang balok liat sangat tu kenalah bermuhasabah diri dan kembali kepada peranan kita sebenar sebagai seorang pekerja... banyak kerja kita nak kena buat.. sekarang bukan masa lagi nak dok rehat-rehat atau buat lebih kurang....

Tuan dan Puan Sekalian..

Senario Kewangan KErajaan

Dalam menjalankan operasi jabatan kita.. tentunya selain sumber manusia, yang kena ada ialah Kewangan. Banyak sumber kewangan kita perlukan dapat untuk membolehkan organisasi kita berjalan lancar. Perkara ini saya perlu sebutkan kepada tuan-puan. Dengan penjelasan yang sedikit ini sekurang-kurangnya kita menyedari akan kedudukan kewangan organisasi kita.. Ramai dikalangan kita tidak pernah memikirkan dari mana sumber kewangan yang kita perolehi... Apa yang kita fikir ialah setiap bulan kita tahu berapa haribulan kita akan dapat gaji.. Kalau tarikh yang diumumkan itu kita pi jolok kat ATM Machine.. tiba2 duit tak keluar, spontan sahaja berhamburan kata-kata kurang enak dikeluarkan memarahi majikan kita...... tanpa kita tidak pernah mengambil tahu kenapa berlaku demikian. Kita juga jarang bermuhasabah diri melihat diri kita sendiri adakah  selama ini kita bekerja dengan sepenuh keikhlasan dan 100% tumpuan kepada urusan kerja rasmi kita....  apakah sumbangan sebenar kita kepada jabatan... saya bercakap ini bukan untuk saudara saudari semua sahaja, tapi lebih-lebih lagilah kepada saya .

Sebenarnya kalau kita kira balik hasil kita kutip dalam daerah Bandar Baharu ini tak dapat pun menampong perbelanjaan kita di Pejabat Daerah dan Tanah serta Majlis Daerah Bandar Baharu ni. Dengan kata lain kita perlu sumbangan luar dari daerah kita ini.... samada dari Kerajaan Negeri, maupun Kerajaan Persekutuan. Kalau tidak ada bantuan tersebut, kita terpaksa mengurangkan kakitangan kita dan terpaksa mengurangkan kos operasi kita dengan langkah penjimatan yang amat drastik. Tuan-tuan kena sedar dan faham akan situasi ini.. Jangan sangat kita terlalu meminta itu ini. Kalau tidak dapat apa yang diminta janganlah pula kita bertindak diluar batasan yang tidak dijangka. Kita terima seadanya dan mari kita kita tingkatkan produktiviti diri kita dengan sumber yang sedia ada ini.. Masih ada ruang untuk kita meningkatkan produktiviti dan prestasi diri dan jabatan kita kearah yang lebih cemerlang.. Cemerlang tidak semestinya kita perlu duit ringgit yang banyak... Aset yang ada ini sudah memadai.. Pokoknya mahu atau tidak mahu sahaja... Kita tidak boleh lagi mengharapkan sangat akan bantuan dari kerajaan negeri untuk meningkatkan produktiviti kita..... apatah lagi di Majlis Daerah Bandar Baharu..

Saya amat jelas sekali akan kedudukan kewangan kerajaan negeri apabila saya menduduki jawatan sebagai Timbalan Pegawai Kewangan Negeri Kedah sebelum datang ke sini.. Saya tahu apa masalah besar yang dihadapi oleh Kerajaan Negeri dari segi Kewangan.. Banyak maklumat-maklumat yang saya ada dan kadang-kadang bila memikirkan itu, boleh gila dibuatnya...  Manakan tidak... kehendak kerajaan, kehendak rakyat amat tinggi... tapi dimanakah kita hendak mencari dana yang mencukupi untuk menampong semua keperluan tersebut. Kos perbelanjaan operasi agensi kerajaan negeri seperti kita ini semakin meningkat setiap tahun... tapi hasilnya tidak meningkat sepertimana kos... sudah tentu ini memberi masalah kepada kerajaan untuk membuat keputusan berkenaan pelbagai permintaan jabatan  dan kerajaan negeri...   tambah sana , sini masalah.. tambah sini,  sana masalah.. macamlah tu keadaannya.  Tahun sudah sahaja Kerajaan Negeri berbelanja melebihi pendapatan melebihi RM60 Juta. .. Besar angka tu.. Nak ambil mana duit untuk bayar perbelanjaan tu,. Kita bukan ada sumber hasil yang lumayan.. hanya mengharapkan sebahagian besarnya  cukai  hasil tanah, cukai hiburan, perlombongan dan galian, royalti hutan dan sedikit sebanyak sumbangan wajib kerajaan persekutuan  dan belas ikhsan dari Kerajaan Persekutuan .. Tak banyak manapun.. Peratusan peningkatan setiap tahun terlalu sedikit berbanding perbelanjaan ... Di mana lagi nak cari duit tu.. memang memeningkan bagi sapa yang duduk ditempat tersebut.. Yang penting setiap bulan setiap anggota kerja mahu gaji ada dalam akaun mereka...

Sebab itu kita tidak boleh sangat mengharapkan sangat Kerajaan Negeri memberi segala kemudahan yang kita perlukan , apatah lagi di Majlis Daerah Bandar Baharu. Kita kena berfikir secara kreatif , aktif dan proaktif bagaimana caranya kita boleh mempertingkatkan hasil jabatan kita disamping memikirkan cara-cara mengurangkan segala macam pembaziran yang berlaku dalam organisasi kita... Saya boleh minta kerajaan negeri mempertimbangkan bajet yang lebih sikit tahun depan jika kita dapat tunjukkan sesuatu peningkatan yang membanggakan  didalam kutipan hasil dalam daerah Bandar Baharu.. tapi bolehkah.. inilah cabaran besar yang kita kena sahut.. kita kena tunjukkan sesuatu bahawa kita boleh....

Jangan jadikan kekurangan kakitangan menjadi alasan untuk kita tidak boleh mencapai kecemerlangan. Jangan jadikan kita kekurangan bajet untuk kita mengurangkan usaha kita bekerja dengan lebih gigih..  Bagi saya aset sumber manusia yang ada ini sudah lebih dari mencukupi.. sesuai lah dengan daerah kita yang tidak sebesar mana.. dan hasilpun tidak sebanyak mana.. Saya dapati masih ada ruang untuk meningkatkan produktiviti anggota kakitangan kita supaya dapat dimaksimakan dengan penstrukturan pembahagian beban kerja yang lebih seimbang dan sepatutnya.

Kerajaan sekarang lebih menumpukan kepada kebajikan anggota yang sedia ada , dan tidak sangat memberi penumpuan pada pengisian jawatan-jawatan kosong yang belum diisi.. disebabkan kekangan kewangan sekarang ini. Sebab itu banyak post-post kenaikan pangkat diisi dengan segera demi kemajuan kerjaya tuan-tuan dan puan-puan semua.. Malangnya bila dah naik gred ada kakitangan yang dok rasa macam gred lama.. buat kerja macam dulu juga, sedangkan beliau sudah bertaraf kanan dan bertaraf penyelia dan ada anak buah dibawahnya... gajipun semakin bertambah,
kuasapun ada sikit sebanyak. Sepatutnya tanggungjawab bertambah, bukan berkurang .. tapi yang berlaku sebaliknya.. Jadi saya berharap  pegawai yang telah naik gred atau naik pangkat kena tengok balik diri sendiri, layakkah kita memegang jawatan gred sekarang ini.. Bila dah naik gred sikit ada yang jadi terlebih boss pula.. segalanya dia minit bagi anak buah dibawahnya buat... selalunya yang dok kena gred 17 la yang menjadi mangsa hingga menimbulkan ketidakpuasan hati pegawai bawahan tersebut ... boss suruh dia,  dia arah anak buah dia buat... kadang-kadang minit mesyuarat pun bagi orang bawah buat sedangkan itu tanggungjawab dia. Sebab itu ada surat dan minit mesyuarat yang ada itu pelik-pelik sikit dan tidak sampai maksud yang sepatutnya.. Saya sampai sekarang ni, tak pernah lagi suruh assistant saya atau sesiapa sahaja tolong buat setiap draf ucapan saya... segala-galanya saya buat sendiri, malahan taippun saya taip sendiri. Macam ucapan saya pagi ini saya buat sendiri, dan taip sendiri...  Tak ada masalahpun.. Begitu juga semasa saya digred 44 , 48 dan 52 pun saya masih lagi buat minit mesyuarat sendiri dan taip sendiri surat-surat yang agak teknikal dan berkepentingan .. tak lah saya suruh kerani buat surat2 begitu sebab saya tahu implikasi sesuatu surat itu... Malahan tuntutan mileage sayapun saya buat sendiri.... sejak kebelakangan ini sahaja saya bagi PA tolong taipkan . Itupun draf saya bagi dulu... Tak ada masalah dan sempat pun.. Sebab itu saya berani mencabar sapa yang kata tak sempat tu... saya nak tengok apa yang dia buat setiap hari...

Bila kita bertaraf penyelia dan kanan sepatutnya kita adalah orang berdisiplin dan berprestasi cemerlang. Kalau tidak berprestasi cemerlang takkan orang nak bagi pangkat pada kita..  Jadi kena bertanggungjawab sepenuhnya dan menjalankan peranan kita sepatutnya.. Dulunya tak banyakpun pangkat-pangkat, tapi kalau orang tengok CC waktu tu bergerun juga .. opis boy dan kerani -kerani tak berani nak melawan.. arahan dia macam arahan bos atasan... begitu hebat kewibawaan CC waktu tu. La ni saya tak tau lah... kadang-kadang anak-anak buah tak buat kerja, tak punch card atau tidak berdisiplin yang berlaku depan matapun nak tegor tak berani.. nak suruh boss no satu juga buat tegoran... Sebab itu saya dapati sekarang ni tahap disiplin agak longgar . Kesan dari inilah kita dapati banyak tegoran-tegoran audit sama ada tegoran pengurusan atau kewangan.. Tegoran tidak punch card, tegoran tidak ambil tindakan pegawai yang tak datang bertugas, tegoran tidak rekod inventori , tegoran belanja tidak ikut prosedur, tegoran lambat daftar hingga terlupa terus daftar terutama di Pejabat Tanah,,, tegoran tidak tulis buku log kenderaan dengan betul dan segala macam benda yang sepatutnya kita sebagai penjawat buat tapi tidak buat.. maknanya  tak ada sapa yang tengok dan tegor dan ambil tindakan berdisiplin terhadap pegawai dan kakitangan yang cuai, tak buat kerja, lepas tangan dan sebagainya. Sebab itu orang-orang seperti ini masih ada lagi sehingga hari ini.

Saya tidak boleh bertolak ansur terhadap isu pelanggaran disiplin yang berlaku.. Jika ada maklumat dan fakta yang lengkap, saya sendiri akan ambil tindakan termasuk jika penyelianya yang tidak menjalankan tugas dan tanggungjawab yang sepatutnya... Sudah banyak jabatan yang saya bertugas dan selalunya ada pegawai-pegawai yang culas seperti itu yang telah saya ambil tindakan sehingga ada yang terpaksa dibuang kerja  atau ditamatkan kontrak mereka.

Sebab itu kita selalu dok rasa kita tidak cukup kakitangan sampai tak sempat nak buat.. Sebab ada kakitangan yang tidak buat kerja sepatutnya dan tidak memaksimakan tugas dan tanggungjawab mereka.  Mana-mana tempat saya pergi, bila saya buat sedikit pemantauan dan apa-apa aktiviti yang banyak sikit mulalah mai mengadu tak sempat, tak cukup kakitangan, banyak kerja dan sebagainya... Sebenarnya saya sudah kaji lama dah.. kalau tengok status dan trend pekerja setiap hari, sebenarnya masa itu cukup, kakitangan yang ada lebih dari mencukupi.., jika kita ubah sikit cara bekerja kita....

Do It Now  .. Permudahkan Segala Urusan Pelanggan

Paling mudah ialah kita mengamalkan 'Do It Now'. Buat kerja sekarang juga apa yang diarahkan. Jangan bertangguh jika kita ada masa buat sesuatu benda yang ditugaskan.. Jangan jadikan amalan.. 'tak palah letak kat situ dulu, minggu depan aku buat'... tu yang akhirnya jadi bebanan dan jadi susah segalanya.. Kita ambil contoh mudah sahaja.. kenapa dulu ambil 2 atau 3 minggu malahan lebih dari 4 minggu pun ada bila nak daftar pindah milik tanah.. Tapi dengan pengubahsuaian sedikit cara kerja .. satu jam pun boleh selesai .. tak ada masalah pun.. mau atau tidak mahu sahaja..Saya berkehendakkan biarlah kelambatan jika berlaku bukan dibawah kawalan kita... Kalau dibawah kawalan kita, kena bagi secepat mungkin. Sebagai contoh dari segi pelaksanaan projek atau pembelian apa-apa keperluan... kalau dah ada speks dan kelulusan, keluarkan LO atau Pesanan Kerja dengan segera , kalau boleh hari itu juga.. susah sangat kah nak buat LO tu... jadi biar nanti bila timbul kelewatan projek bukan dibawah kawalan kita.. tapi mungkin dibawah pihak pembekal atau kontraktor... yang jadi lewat ini kerana kita tak buat segera  dan sekarang.. Jadi selepas daripada ini fikirkan lagi apa-apa lagi kerja yang boleh kita segerakan agar orang awam, atau pelanggan kita mendapat perkhidmatan yang memuaskan dari kita hasil dari kecekapan dan kecepatan kita membuat kerja... Bukannya perlu belanja apapun untuk itu.. Pokoknya terletak pada kita... Kita bekerja ikut Mat Lazim... dulu2 macam tu... ikut lah sampai berketurunan...  seolah kita rasa rugi sangat kalau bagi cepat pada pelanggan kita...

Kerajinan dan Tidak Berkira

Saya juga ingin menyentuh tentang hal diri kakitangan yang terlalu sangat berkira fasal kerja. Kita memang berkira seolah-olah nak tolong kawan dan sahabat itu beri bebanan yang teramat sangat. Alangkah bahagianya jika semua anak-anak buah saya rajin-rajin, ringan tulang, tidak berkira, dan ada sikap bantu membantu sahabat-sahabat yang memerlukan. Dalam hidup bermasyarakat , terutama dalam sesuatu organisasi, kita memerlukan satu sama lain.. Tidak mungkin kita boleh hidup bersendirian. Tidak dapat tidak kita perlu saling memerlukan. Kita jangan anggap kita tidak memerlukan pertolongan sesiapa, dan pada masa yang sama kita angkuh, kerana kita rasa tidak perlu pertolongan sesiapa orang lainpun jangan harap kita nak tolong... waah hebat .. kata-kata tu.. Sebenarnya kita tidak terlepas menolong orang dan ditolong orang.. Ambil contoh mudah sahaja kalau kita cuti sakit atau cuti rehat,  takkan pelanggan nak tunggu kita balik kerja baru boleh operasi yang dibuat berjalan balik, sedangkan kadang-kadang keperluan itu tidaklah terlalu teknikal sangat , hanya sekadar pentadbiran biasa yang orang lain boleh buat walaupun tanpa ketiadaan kita.. Tapi begitulah yang saya nampak dan perhati.. kadang-kadang kerja-kerja yang biasa2 sahaja mengambil masa sampai berhari-hari baru boleh disiapkan kerana menunggu pegawai balik balik bercuti... Apalah salahnya minta tolong rakan sekerja kita yang kita dok tengok hari2, dok melawak hari2, dok berjalan seiring pi makan dikantin dan setiap aktiviti bersama, tapi bila bab kerja ni.. berkira sangat... Pakat-pakatlah kita bantu membantu sama lain.. Janganlah berkira sangat.. Tak terok manapun. Kita juga kena faham, kalau dah orang tolong kita, kitapun janganlah pula buat-buat lupa pula... bila 'time' rakan kita perlukan pertolongan, semawalah diri untuk tolong buat, bukan buat-buat tak tahu sahaja. Banyak aktiviti pejabat memerlukan kerjasama anggota kerja semua. Bila ada 'task force' apa2 operasi, mari kita buat sama-sama bantu rakan kita yang mungkin tidak menang tangan untuk buat sendiri.... rugi kah kita menolong sesama insan macam kita ni... bagi saya amat rasa bahagia kalau saya berjaya tolong orang..  Jangan biarkan pelanggan kita tertunggu-tunggu.. kita kena beri servis yang terbaik kepada pelanggan kita... dengan sedikit keprihatinan kita dan tidak berkira dalam kerja , kita telah membina imej yang amat baik dimata  pelanggan kita.. Itu yang kita mahu kan...Tak payahlah kita nak tunjukkan  kuasa kita yang tak kemana itu... Kuasa yang kita ada kita guna untuk kebaikan, kesenangan  dan keselesaan pelanggan kita.

Saya juga mengharapkan semua kakitangan dapat bekerjasama sesama kita , kalau boleh setiap aktiviti samada dibuat oleh Pejabat Tanah dan Daerah atau Majlis Daerah sama-samalah kita pakat-pakat tolong menolong sesama kita.. sokong menyokong sesama kita. Jangan bersikap mementingkan diri sendiri.. Banyak program-program rasmi yang dianjurkan oleh organisasi kita, jadi pakat-pakat turunlah bantu. Barulah ada nikmatnya kita bekerja.. hubungan mesra dengan sesama insan dalam organisasi kita sebenarnya memberi kebahagiaan kepada kita.

Kebersihan.. Melihat Dengan Mata Hati

Minggu-minggu kebelakangan ini saya kerap tulis dalam blog saya mengenai hal-hal berkaitan dengan gotong royong, hal kebersihan dan keindahan... Banyak yang saya tulis dan luahan rasa isi hati saya yang juga merupakan pandangan dan pendirian saya berkenaan hal KEBERSIHAN.. Bagi yang memahami  dan mengerti, maka ikutlah arus itu.. ikutlah .. bagi yang kurang mengerti dan tak mahu faham.. paksalah diri untuk memahaminya sepanjang masa saya bertugas disini.. ikut sahaja..  saya bukannya bawa untuk keburukan, tapi adalah untuk kebaikan kita semua.. untuk kebaikan jabatan kita, untuk kebaikan kita.. untuk kebaikan pelanggan kita dan untuk kebaikan rakyat di Daerah Bandar Baharu... Tak susah manapun nak ikut... Yang penting kita kena melihat dengan MATA HATI... bukan sekadar melihat, tapi melihat dengan ada perasaan.. selepas melihat ada tindakan yang perlu dibuat..

Dalam organisasi kita ni ada hampir 150 orang anggota.. Macam-macam kita boleh buat dengan jumlah anggota yang sebanyak itu.. Dalam hal kebersihan ini saya amat mengharapkan semua anggota ada kesedaran yang tinggi... Bukan setakat disini sahaja kita mementingkan kebersihan, tapi dirumah, di taman awam, di rumah ibadat, di jalan raya, disungai, didalam hutan dan dimana sahaja kita berada, kita kena ada  kesedaran yang tinggi terhadap kepentingan menjaga alam sekitar dari dicemari dengan kekotoran buangan manusia ini.

Kita akan buat banyak lagi aktiviti gotong royong membersihkan kawasan... saya tidak mengharapkan sangat orang luar untuk bersama kita, tapi kalau boleh bekerjasama dengan kita itu amat-amat saya hargai dan memang banyak agensi kerajaan dan ngo yang sudi bersama kita dalam program2 yang kita aturkan. Yang pentingnya kita yang kena kehadapan dulu.. Kalau kita sendiri tak turun , macamana kita nak mengharapkan orang lain turun bersama kita.

Tadi saya ada menyebutkan kita melihat dengan MATA HATI... ya macam itulah yang sepatutnya.. Kalau sekadar hanya melihat, tak rasa apa-apa .. maka itulah yang ada pada sebahagian besar dari kita.. kita tengok orang buang sampah, tak rasa apa-apa.. Kita nampak rumput panjang dihalaman rumah dan diluar rumah kita kita tak rasa apa-apa, kita tengok longkang depan rumah kita tersumbat , tidak rasa apa-apa, kita tengok bilik air dirumah kita berlumut kita tidak rasa apa, kita nampak sampah depan mata kita tidak rasa apa-apa, kita tengok lori kita kotor kita tak rasa apa-apa, kita tengok tengok najis kucing kat lantai opis kita tak rasa apa, semua hal yang berkaitan  kekotoran kita tak rasa apa-apa seolah-olah semua itu bukan kerja kita , seolah-olah ada orang lain yang akan buat semua itu.. Sebab itu saya kata, kita melihat .. melihat begitu sahaja..  sepatutnya kita kena ada perasaan. Kena ada rasa keprihatinan dalam hal seperti ini. Kalau kita boleh selesaikan tanpa libatkan orang lain, kita selesaikan. Contoh mudah, kita nampak longkang depan rumah kita (luar pagar rumah kita) rumput panjang atau tersumbat dan boleh selesai kalau sendiri buat, maka buatlah.. Ni tidak, kita sanggup tengok sahaja, dan minta orang lain mai buang seperti E-Idaman. Susah sangatkah nak cuci longkang depan rumah kita... Bagi saya perkataan yang sesuai ialah PENYEGAN saja.. betul tak. banyak lagi contoh-contoh yang saya boleh sebutkan disini. Tapi tak apalah saya biarkan perkara ini dilihat semula dan difikirkan semula oleh saudara saudari semua melihat dengan MATA HATI... Saya mahu semua aset yang dibawah kawalan kita samada aset alih atau tidak alih berada dalam keadaan bersih dan indah segalanya.. Kalau ada nursery.. nursery yang indah dan bersih, kalau ada bangunan .. bangunan yang indah , cantik dan bersih.. dan juga jangan merokok dalam bangunan, kalau ada stor dan bilik-bilik biarlah bilik yang kemas, bersih dan sedap mata memandang,  kalau ada peralatan-peralatan elektik biarlah ia bersih elok, tidak berdaki .. Kalau ada kenderaan kita , biarlah kenderaan yang bersih dan terjaga rapi tidak kira setua mana pun kenderaan itu. Jaga ia bagi elok2 macam harta sendiri. Semua orang kena lihat sekeliling kita apa lagi yang boleh kita perelokkan atau bersihkan.. tanpa ada apa-apa arahan atau suruhan buat itu ini.. Kita nampak sahaja, terus kita buat.. boleh tak begitu.. Bukan perlu belanja apa-apa pun hanya sedikit kerajinan, keprihatinan dan melihat dengan Mata Hati, maka perkara itu kita boleh diselesaikan...  mudah kan...

Pembaziran dan Penjimatan

Dalam urusan harian kita diopis dan diluar opis, banyak perkara yang boleh kita jimatkan jika semua kakitangan prihatin dengan persekitaran kita. Sebenarnya ia berkaitan dengan jimat berbelanja dan jimat mengguna. Melalui pelbagai pendekatan kreatif dan proaktif saudara-saudari semua saya rasa, bajet yang kita ada ini memang lebih dari cukup, malahan boleh dikurangkan lagi. Ini bukan bermaksud bila kita mengurangkan bajet , produktiviti kita semakin berkurang. Bukan itu maksud saya.. Semua orang mengetahui seperti yang telah saya ucapkan tadi bahawa Kerajaan Negeri juga menghadapi kekangan kewangan yang agak kritikal sejak kebelakangan ini. Apa salahnya kita sebagai kakitangan mengambil pendekatan membantu kerajaan negeri mengurangkan perbelanjaan kita dimana perlu. Begitu juga di MDBB, tidak terkecuali..  Terlalu banyak faedahnya jika berjaya melaksanakan langkah-langkah penjimatan yang tidak sesusah mana pun untuk melaksanakan. Bagi saya bila kita melakukan penjimatan bermakna kita telah mengurangkan pembaziran..

Saya telah bertugas dalam banyak jabatan-jabatan dan memang saya nampak banyak sangat berlaku pembaziran, Sedangkan pembaziran itu dapat dikurangkan jika kita semua dapat melihat dengan mata hati..  Mungkin selama ini kita hidup dan bekerja dalam suasana yang amat selesa sekali, sehingga kita terlupa untuk melihat realiti sebenar .  Setiap bulan kita mendapat gaji yang tetap. Tidak ada masalah sepanjang masa kita bekerja .. Sebab itu kita tidak rasa apa-apa.. Segala bil2 dapat dibayar tanpa masalah, sikit ka banyak ka,,, pada akhirnya kerajaan bayar juga. Sebab itu kita tidak rasa apa-apa. Saya boleh beri banyak contoh-contoh yang boleh kita tengok semula, samada itu keperluan sebenarnya atau hanya kerana keseganan kita sahaja menyebabkan kita membiarkan begitu sahaja.  Kita ambil contoh penggunaan tenaga elektrik sahaja . Kos utiliti ini memang tinggi. Setiap bulan berbelas ribu RM kita belanjakan untuk bil elektrik sahaja. Ada banyak pembaziran berlaku dalam penggunaan elektrik seperti membiarkan Alat penghawa dingin terbuka sepanjang masa dalam bilik pegawai, walaupun pegawai itu tidak ada pun seharian kat opis. Saya sendiri tidak membenarkan alat penghawa dingin dibuka selagi saya tidak masuk opis. Bila saya masuk , saya sendiri akan buka.. Jadi lepas ni.. tok sah dok buka awal-awal.. Bagi saya masuk saya buka sendiri, tak terok manapun.. Begitu juga lampu-lampu, ada yang terpasang, tanpa sebab.. sedangkan dah tak ada orang pun kat opis. Saya tidak menggalakkan lampu-lampu dipasang banyak sekali, walau saya ada kat opis waktu malam.. Kalau nak bukapun sekadar boleh nampak tangga saja. Ni saya lihat , lampu terang benderang bersama dengan 'aircond' lagi. Dekat bilik saya saja ada 3 aircond ... kadang-kadang saya jadi tukang tutup.. Jadi saya harap semua pihak kena lihat dengan Mata Hati keadaan persekitaran kita.. Bila nak balik pastikan  segalanya telah ditutup elok. Dekat Pejabat Daerah saya pernah jadi tukang tutup lampu dan 'aircond' dibilik-bilik banyak kali dah.. sebab saya yang terakhir ada kat opis.. Di Pejabat Tanah pun saya pernah beberapa kali masuk tutup lampu dan 'aircond' yang terpasang... sebab saya lihat ada terpasang. Tak sampai hati nak biar ia terpasang begitu sahaja.. Begitu juga kenderaan-kenderaan jabatan. Jangan 'start' awal selagi tak bergerak dok tunggu kakitangan atau pegawai mai naik kenderaan tersebut untuk keluar.. Apa tujuan kita 'start' kita awal-awal.. Kereta-kereta dulu mungkin la kut kena perangat dulu. Kereta sekarang ni tak macam tu dah. Begitu juga yang saya selalu tengok pemandu-pemandu yang bawa kakitangan  atau boss pi mesyuarat.. pemandu duduk dalam kereta dengan pasang enjin dan 'aircond' sekali.. berehat sungguh. Kalau 3 jam mesyuarat , 3 jam lah dia duduk dalam kereta tu... Berapa banyak minyak dibakar begitu sahaja..  Boss pula tak pernah tegor... Kita tak rasa apa kerana kita tak cari duit.... Ini boleh dikatakan berlaku dikebanyakkan jabatan.. ...

Jadi selepas ini saya harap semua orang kena ada rasa ambil berat tentang pejabat kita.. Jangan masing-masing harap mengharap orang lain, kalau perkara itu kita boleh buat sendiri, apa salahnya kita buat atau tolong tutupkan.. Dekat satu pejabat yang saya pernah bertugas , saya bawa alat tukang yang saya ada , untuk tukar kepala paip air yang dan longgar getahnya.. Bila saya tanya pada pekerja yang dok guna air itu, dia kata dah minta CC ganti lama dah, tak sampai-sampai lagi. Tau berapa lama air bocor begitu, dah lebih 2 bulan macam tu... Nak kata kat sapa , nak salah sapa kes2 semacam ini.. Sebab itu saya pi beli kepala paip harga lebih kurang RM8.00 sahaja dan tukar sendiri.. Lepas tu 'claim' balik.. Bagi saya tak ada masalahpun... apa yang susahnya.. Kenapa benda-benda yang sebegitu kecil pun tak boleh nak selesai sedangkan implikasinya besar.. ia menimbulkan pembaziran dan kos yang tinggi.  Masalah kita ialah kita terlalu menyalahkan orang lain..atau mengharapkan orang lain yang selesaikan, kerana itu bukan kerja asasi kita.   Benda sekecil itupun nak ikut prosedur dan tunggu duit mai baru boleh beli. Pengalaman saya di sebuah PBT saya pernah buat semakan mendapati ada kebocoron air berlaku di premis yang disewakan oleh PBT, tapi oleh kerana bil dibayar oleh PBT itu  tanpa persoalan, penyewa tersebut tidak kisah sahaja.. tak ada usaha untuk perbaiki dan kakitangan PBT tersebut yang terlibatpun tidak ada rasa apa-apa bila tengok bil air itu lebih kurang RM7,000 sebulan.. Bukan sikit tu.. dah bertahun dok tolong bayar.. Bila saya nak potong bekalan air, baru semua tersedar dan baru penyewa tu nak membaiki kebocoron dan bayar sendiri bil air tersebut. Benda ini berlaku kerana kita tidak ada rasa apa-apa bila melihat sesuatu yang luar biasa sikit.   Ada lagi kes-kes yang kita bela peniaga-peniaga , terutama dipasar-pasar PBT, sampai pasang peti ais dan segala macam peralatan elektrik  yang banyak menggunakan kuasa elektrik, yang elektriknya dan airnya kita bayar..  Sepatutnya ianya dibayar oleh penyewa tapi kita membiarkan begitu sahaja sejak sekian lama, sehinggalah bila saya buat tegoran baru kelam kabut nak buat meter baru dan sebagainyaaa.. Benda ini bukan perkara baru. Adakah perkara seperti itu nak kena tunggu pegawai atasan juga pi tengok dan buat tegoran... Pegawai dalam PBT banyak ,, dok buat kerja apa... Ini yang saya kata kita terlalu ambil sikap sambil lewa dan tidak serious dalam tanggungjawab yang diamanahkan. Saya belum lagi buat pemantauan menyeluruh akan operasi di MDBB disini, tapi saya harap semua yang terlibat kena teliti semula operasi harian saudara saudari semua agar jangan perkara tidak sepatutnya berlaku kita biarkan begitu sahaja. Jangan pula nanti saya pergi melawat jumpa macam-macam pembaziran yang kita sengaja biarkan berlaku... Ketua-ketua yang bertanggungjawab tentang perkara ini.. Saya beritahu awal perkara ini agar ianya tidak berulang.

Saya amat mengharapkan saudara-saudari semua supaya berfikir sikit akan apa-apa kerja yang dibuat seharian itu.. Kalau rasa pelik sikit, cepat-cepat siasat. Orang awam atau pelanggan kita tidak akan 'complaint' apa-apa kalau ianya tidak merugikan mereka atau lebih-lebih lagilah kalau menguntungkan mereka.

http://www.semangatjatiptks.blogspot.com/2012/02/kenali-bangunan-tempat-anda-bekerja.html

Keselamatan

Satu lagi perkara yang saya perlu sentoh ialah berkenaan Keselamatan Pejabat dan Keselamatan Dokumen-Dokumen.. Sebagai jabatan kerajaan, banyak dokumen2 penting ada dalam pejabat kita terutama di Majlis Daerah Bandar Baharu dan Pejabat Tanah. Pemerhatian saya sepanjang berada disini saya dapat tahap keselamatan amat longgar sekali. Kita harus faham betapa perlunya segala dokumen kita ini dipastikan tersimpan elok. Kelonggaran tahap keselamatan pejabat kita akan memboleh banyak rahsia-rahsia pejabat dibocorkan kepada orang yang tidak sepatutnya.

Keselamatan yang longgar akan memboleh pelbagai penyalahgunaan dokumen  dibuat untuk kepentingan diri sendiri. Ianya membolehkan pihak-pihak yang berkepentingan melakukan sabotaj terhadap aktiviti Pejabat.. Semua ini sebenarnya boleh berlaku bila-bila masa . Bayangkan dokumen buku perkhidmatan kita yang kita letakkan begitu sahaja atas meja tanpa disimpan balik ditempat berkunci, kalau dihilangkan atau diambil oleh yang tidak suka akan kita... Dimana lagi nak cari maklumat perkhidmatan kita... Jenuh cari, sedangkan bila kita nak pencen nanti dokumen itu amat diperlukan.. Sebelum perkara itu terjadi, eloklah sangat diberi perhatian yang lebih demi kepentingan kita juga. Kita ada peraturan dan prosedur dalam hal-hal penyimpanan dokumen, keselamatan pejabat , kawalan keselamatan dan sebagainya...

Pemerhatian saya sendiri mendapati , kadang-kadang ada harinya bilik kebal pun tidak berkunci, pintu pejabat dibiarkan begitu sahaja tanpa dikunci sepatutnya.. Kita tidak boleh terlalu bergantung sangat kepada Pengawal Keselamatan untuk menjaga keselamatan pejabat kita, Mereka adalah orang swasta.. kita pun tidak tahu dengan sapa mereka berkawan dan sebagainya. Mungkin ada orang yang boleh berpakat sesama mereka untuk melakukan perkara-perkara yang kita tidak jangkakan. Bukan bermaksud saya tidak percaya kepada mereka.. Memang mereka bertanggungjawab jika berlaku apa-apa kehilangan dan sebagainya. Tapi kalau yang hilang itu adalah Buku Perkhidmatan atau Geran atau Komputer yang penuh dengan segala maklumat penting, bolehkah ianya diganti oleh syarikat keselamatan tersebut..  Memang tidak boleh.. Jadi kita jangan terlalu ambil mudah sangat akan hal-hal keselamatan ini..

Penggunaan peralatan elektrik juga perlu dipastikan ditutup selepas waktu pejabat, jangan dibiarkan terbuka begitu sahaja yang boleh mengundang kepada kebakaran.. Tapi itu yang saya jumpa ada computer yang tidak ditutup dengan sempurna ... Mesin fotostat dibiarkan begitu saja terbuka dan sebagainya.. Susah sangatkan untuk menutup computer dan mesin-mesin yang ada. Jadi perkara ini seharusnya jangan diamalkan lagi dan kena ambil berat supaya kemungkinan-kemungkinan kebakaran boleh dielakkan. Saya juga mendapati ada kakitangan yang merokok dalam pejabat, walaupun terpampang tanda larangan merokok.. Tak kira la buka tingkap ka atau sebagainya.. Kawasan pejabat adalah kawasan larangan merokok. Jangan kita tunjuk ego kita dengan masih juga merokok dalam pejabat.. Saya harap sesiapa yang buat perangai macam itu ubahlah ... Banyak tempat lagi boleh merokok. Puntung rokok yang ditinggalkan juga boleh mengundang kepada kebakaran.

Baiklah saya rasa sudah banyak  perkara saya perkatakan dalam ucapan sulung saya ini ditengah panas yang semakin terik ini, dalam bulan puasa pula. Saya mohon maaf jika ianya membebankan saudara saudari yang terpaksa berdiri disini mendengar ucapan saya dan jika ada kata-kata dalam ucapan saya ini telah menyinggong hati dan perasaan saudara saudari semua. Niat saya tidak lain dan tidak bukan hanya sekadar untuk mempastikan organisasi ini berjalan lancar, beroperasi dengan baik, dan pada akhirnya pelanggan kita akan mendapat kepuasan dari perkhidmatan kita yang terbaik.

Marilah kita sama-sama bekerja dengan sepenuh hati dan penuh keikhlasan agar apa yang kita buat ini mendapat keredzaan Allah SWT.. yang mana pada akhirnya setiap kerja buat kita akan diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT.

Sekian, saya sudahi dengan ucapan Wabillahitaufikwalhidayah wassalaamualaikum warahmatullahhiwabarakaatuh...

Terima Kasih.

MOHD ASRI REDHA B. ABDUL RAHMAN
Pegawai Daerah Bandar Baharu
YDP Majlis Daerah Bandar Baharu

Friday, 3 July 2015

Tahniah.... APC 2015 .. Kecemerlangan Bertambah

Catatan : Mohd Asri Redha
Tarikh:  28 Jun 2015 Ahad
Tempat: Dewan Seri Negeri, Wisma Darulaman Alor Setar

Hari ini saya hadhir ke Majlis Hari Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Negeri  Kedah 2015 di Wisma Darulaman. Seperti mana sebelum ini Kerajaan Negeri telah mengadakan Majlis ini dengan menjemput semua penerima-penerima Anugerah Perkhidmatan  Cemerlang yang terdiri kakitangan Kerajaan Negeri Kedah.. Ramai yang terima. Daripada 4537 kakitangan tetap kerajaan negeri seramai 361 orang telah menerima anugerah tersebut. Mengiringi anugerah tersebut ialah hadiah RM1000.00 untuk setiap penerima APC itu.. Lega la depa dekat-dekat nak raya ni dapat anugerah tu..

Ramai juga penerima-penerima itu terdiri dari bekas-bekas anak-anak buah saya dulu semasa saya bertugas  di Pentadbiran Tanah, Pentadbiran Daerah dan di Pejabat SUK.. Tahniah saya ucapkan kepada mereka semua. Gembira sangat tengok depa dapat anugerah tersebut.. Kawan-kawan KCS pun ada yang dapat anugerah APC tersebut... Satu pengikhtirafan kepada mereka untuk terus berbakti kepada Kerajaan Negeri Kedah dengan lebih cemerlang.

Sebagai Ketua Jabatan saya kena hadhir majlis ini sebagai satu tanda sokongan kepada anak-anak buah saya yang menerima anugerah tersebut.. Untuk Pejabat Tanah dan Daerah Bandar Baharu, 4 orang kakitangan telah dianugerah APC tersebut. Mereka ialah Pn Siti Hajar Bt Azizan.. Pembantu Tadbir , Mohd Zainol b. Abu .. Pembantu Operasi, Muhammad Hazrul Zulmi b Zulkifli .. Pen Pegawai Tanah dan Mohd Fakhrurrazi b. Hashim..  Pembantu Awam H11. Saya mengucapkan tahniah kepada mereka semua atas kejayaan tersebut. Jadikan APC ini sebagai satu dorongan untuk berusaha dengan lebih gigih lagi dan lebih cemerlang lagi.  Jangan pula nanti bila tahun-tahun ke hadapan tak dapat anugerah dah , prestasi semakin menurun..

Ok.. jumpa lagi.. dalam tulisan lainnya.











Berat Mata Memandang Berat Lagi Bahu Memikul...

Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh: 01 Julai 2015
Tempat: PDK Cahaya Kristal, Parit Nibong, Daerah Bandar Baharu


Assalaamualaikum.. wrt buat sahabat2ku yg amat mulia disisi Allah SWT.. dan selamat pagi kawan2...
Saya berdoa hari ini kita gembira sahaja... boleh tak...boleh la.. kena gembira kalau mahu bahagia...

Semalam punya cerita... 'Betapa Berat Mata Memandang Berat Lagi Bahu Memikul'... saya berbuka puasa bersama anak2 kurang upaya dan ibu bapa yang punya anak kurang upaya... Memang berat penderitaan mereka.. kita yang ada anak cucu cukup sifat ni.. kena amat2 bersyukur sangat... Allah SWT uji mereka dgn ujian yg amat berat..  Namun mereka tabah dan terima seadanya.. Saya sendiri tidak dapat nak bayangkan bagaimana rasanya jika berlaku pada diri sendiri.. Kasih sayang mereka pada anak-anak yang kurang upaya ini amat tinggi.. walau pelbagai karenah mereka lakukan..

Saya amat malu sekali bila melihat ada yang punya anak cukup segalanya diperlakukan seperti binatang.. dera pelbagai mcm.....  Malahan binatang pun lebih tahu tanggungjawab menjawab anak.... Tapi ini kita manusia yang punya otak dan perasaan....  Apalah nak jadi dunia sekarang ini...

Apa-apapun saya seronok sekali berbuka puasa bersama mereka, AJK PDK ini dan cikgu-cikgu yang dedikasi. prihatin  dan penyayang  dengan keadaan anak murid mereka itu.. Tahniah kerana berjaya mengadakan majlis iftar Ramadhan ini..  Begitu juga dengan YB Dato Norsabrina yang banyak menyumbang mengadakan majlis ini. Terima kasih kerana menjemput saya..  Kalau tidak ni kena berbuka posa sorang-sorang la kat opis..

alfatihah.. aamiin

 Tokoh: 
YB Dato' Norsabrina ..ADUN Bandar Baharu
Jahari Said .. Pengerusi PDK Cahaya Kristal , Parit Nibong,  Bandar Baharu
Nor Azizah .. Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat Daerah Bandar Baharu
Dr Ahmad Fadzil - Pegawai Pergigian Bandar Baharu tapi petah berceramah bab2 agama