Thursday 11 June 2015

AMALAN MENGHARGAI KEBERSIHAN ITU BERMULA DARI RUMAH .. AYuH JanGan Malu KutiP SamPaH

Tarikh: 07.06.2015
Catatan : Mohd Asri Redha
Tempat.: Dataran Tasek Serdang


TanaM Pokok.. YB ADUN
pun tanam juga...  
Assalaamualaikum WRT.. sahabat ku sekalian.. nampaknya saya boleh meneruskan lagi catatan blog saya petang nii..  kali terakhir saya hentikan tulisan dalam blog sejak seminggu lalu.. sebenarnya banyak bahan untuk saya tuliskan melihat kepada peristiwa dan berita terkini yang berlaku sejak kebelakangan ini.. Tapi tidak banyak ruang waktu untuk saya menulis.. tahu kah saudara semua.. dalam satu hari kalau saya berulang alik dari Alor Setar ke Serdang Bandar Baharu dan balik, masa yang saya ambil lebih kurang 4 jam.. Ya 4 jam dalam satu hari tu habis atas jalan raya sahaja... memandu lebih kurang 300 km .. jauh tu... Sebab itu kalau tidak ada apa-apa urusan rasmi di Alor Setar, saya tak akan balik Alor Setar.. Saya tidor di Serdang sahaja.. Jangan tanyala tidor dimana.. dimana-mana pun boleh.... tapi ada saya kutip bahan dan maklumat2 untuk cerita-cerita akan datang.. jadi kita tulis la pelan-pelan noo... samada orang nak baca atau tidak , terpulanglah.. yang penting saya puas dengan apa yang saya buat.... dan tak kacau sapa-sapa...

Pagi tadi  anak-anak buah saya di Majlis Daerah Bandar Baharu telah menyusun ator Program Gotong Royong Perdana di sekitar Tasik Serdang.... Tasik ni memang cantik dan amat menarik pemandangannya.. Selalu saya sebut disinilah satu-satu Pekan yang ada 2 tasik yang sedia ada yang boleh dijadikan tarikan pelancong, tempat riadah , tempat beristirehat, tempat beribadah dan segala perkara baik-baik boleh dilakukan di tepian tasik ini... Sebab itu saya tegaskan supaya kebersihan perlu dijaga rapi disekitar kawasan ini.. Bagi saya kita tidak perlu berbelanja besar untuk menjadikan sesuatu tempat itu menarik dan nyaman... hanya amalan kebersihan berterusan akan menampakkan sesuatu tempat itu menarik.. MDBB adalah sebuah PBT yang paling kecil dikalangan PBT yang ada di Kedah . Sumber kewangannya juga adalah amat terhad sekali.. Namun begitu saya menegaskan dalam hal kecantikan dan keindahan... tidak perlu berbelanja besar... kalau  ada lanskap yang indah dan besar-besar sekalipun tapi tempat itu tidak terjaga dan kotor , sudah tentu tidak ada maknanya..

Orang kita suka sangat kalau nak bagi cantik kena buat bangunan besar-besar dan indah-indah .. tetapi jarang sangat kita beri perhatian kepada aspek-aspek kebersihan sekitar kita...  Pergilah kemana-mana tempat peranginan, terutama ditempat yang tidak ada jagaan secara tetap, kotor dan rosak sana sini disebabkan perbuatan manusia yang tidak berakal.. Sampah dibuang merata-rata , walaupun kadang kala tong sampah ada didepan mata.. Tempat-tempat peranginan semula jadi seperti diair terjun, sungai-sungai , dan hutan-hutan lipor .. boleh dikatakan 'trend'nya sama sahaja dari segi pembuangan sampah oleh manusia yang menggunakan tempat-tempat peranginan.. segala sudut ada pelbagai macam sisa makanan dan lampin pakai buang ditinggalkan dicelah-celah pokok selepas habis sahaja mereka berkelah. Depa ingat lepas ni ada orang kutip kut .. Atau depa ingat depa tidak akan datang lagi dan kut ke tempat peranginan ini..

BerucaP
Kalau semua orang fikir macam tu, buatlah apa apapun, yang pasti masalah kekotoran dan tidak bersih tidak akan ada penyelesaiannya. Kenapa la berat sangat untuk buang bahan-bahan buangan yang tidak digunakan kedalam tempat yang dikhususkan atau sekurang-kurangnnya bawa balik sampah-sampah tu kerumah dan buang dalam tong sampah rumah yang ada. Kadang-kadang orang yang sama juga paling kuat 'complaint' kepada PBT dan jabatan-jabatan fasal penyelenggaraan yang kurang, fasal kebersihan yang tidak diambil berat dan sebagainya... Begitulah manusia adanya. Asyik menyalahkan orang sahaja sedangkan diri sendiri tidak mahu berubah juga.

Oklah panjang pula 'intro'nya.. Memang fasal bab kebersihan ini saya memang semangat sikit nak menulis... macam-macam boleh saya tulis... tu yang melalut-lalut sikit..


MemeSiN RumPuT
BeramaH MesrA
Ok lah bila nak buat 'Gotong Royong Perdana'   tentu kena besar sikit dan dijemput ramai jabatan dan penduduk sekitar untuk berganding bahu melaksanakan tanggungjawab yang amat murni ini... Namapun PERDANA, Tapi begitu lah keadaannya bila tiba hari Pelaksanaan Gotong Royong Perdana tu.. tak ramai manapun yang datang.. Trend inipun saya rasa sama sahaja dimana-mana tempat bila diadakan gotong royong bab-bab kebersihan ni... patutlah pun kempen segala macam oleh Kementerian, PBT dan segala agensi kerajaan pada akhirnya tidak tercapai hasrat untuk memberi kesedaran menyeluruh kepada semua rakyat Malaysia betapa penting menjaga alam sekitar kita dan membersihkan sekitar kawasan kita..... kerana semua ini pada akhirnya untuk kepentingan kehidupan kita yang lebih selesa juga... Tapi tidak juga jadi begitu.... masalah sikap juga memainkan peranan dalam hal ini.....
MengangkuT
MengutiP
Kata orang , boss boleh la bercakap saja, lepas bersyarah perasmian,  pekena jamuan, sembang-sembang lepas tu balik. Kerja-kerja gotong royong bagi anak buah buat.. Yang ni saya tidak boleh terima, Saya bukan orang macam itu. Apa yang kita cakap itu yang kita kota... kita pakat sama-sama turun ke padang, sama-sama mengutip sampah yang dibuang oleh manusia-manusia yang memang kurang ajar tu.. Kadang-kadang tu boss segan juga nak turun kutip sampah dan sebagainya. Bukan setakat boss pegawai-pegawai pun rasa malu nak kutip sampah dan cuci longkang. Bagi saya nak malu apa, bukannya terok mana pun... benda-benda seperti itu dok buat selalu dah.. apa yang peliknya kan... lagipun sepagi tu memang diluangkan masa untuk kerja gotong royong. Jadi gunakan masa itu untuk buat kerja gotong royong mengutip sampah, mengecat ka, tanam pokok ka, mesin rumput ka dan sebagainya....  bagi saya ini juga merupakan satu senaman yang amat menyihatkan.. Keluar peloh bercerau... lencon baju yang dipakai.. puas rasanya...  Sebab itu bila ada orang ambil gambar saya dok kutip sampah dan bawa masuk dalam FB , ramai dok puji dan sebagainya seolah-olah macam sebelum ini, tak ada orang atau pegawai atasan buat kerja macam tu...  saya pun naik seriau semacam.. takut orang kata dok menunjuk-nunjuk pula.... harap2 jangan dok tuduh macam tu kat saya.... Karektar saya dah macam tu nak buat lagu mana..  Lebih baik terimanya sebagai positif...

Kalau kita ingat buat kerja-kerja renyah seperti itu adalah paksaan.... maka jadilah ia sebagai satu kerja yang amat memeritkan dan menyusahkan.. dia buat la kerja sentuh sana sikit sentoh sini sikit lepas tu lepa sahaja terus hilang.... biasa la tu . Saya memang suka memerhati dan menganalisa perkara-perkara seperti ini...... banyak tempat sudah saya bekerja terutama di PBT .. keadaan lebih kurang serupa sahaja. Kita cuba lah sedaya yang ada untuk mengubah pemikiran dan perlakuan seperti itu dengan mengamalkan Kepimpinan Melalui Teladan.. Cakap Kena Serupa Bikin..

Satu lagi yang saya nampak bila buat gotong royong .. penduduk setempat amat kurang memberi perhatian dan kerjasama dan tak turun pun sedangkan kita buat untuk keselesaan mereka yang tinggal disekitar itu sebenarnya.... untuk ketenangan mereka, untuk keharmonian kehidupan mereka dan untuk keselesaan mereka. Kalau difikir-fikirkan apa perlunya saya yang duduk di Alor Setar, bersusah payah turun bergotong royong ditempat mereka , sedang orang tempatan sendiri tidak ambil kisah pun...  yang banyak orang bandaran dan jabatan serta NGO yang kita jemput sahajalah...

Paling saya kecewa bila saya dan anak buah turun kutip sampah sekeliling tasik ini, dan lalu dihadapan sekumpulan penduduk taman yang bersebelah Tasek Serdang tersebut, sambil saya dan anak-anak buah dok tunduk kutip sampah dan botol-botol terbuang, boleh depa tengok sahaja apa yang kita buat... Macam heran pula tengok apa yang kita buat. Depa dok berborak-borak kosong sahaja kat pondok rehat itu... Apa salahnya depa tumpang joint sama bergotong royong membersihkan kawasan mereka...  Bukan depa tidak tahu kita buat gotong royong kawasan depa, tapi itulah yang dikatakan sikap... memang geram betul.. tapi apa yang boleh dibuat... kalau itupun masih tidak dapat menyedarkan mereka,  apa lagi caranya.. tak taulah saya... Kalau begitu sikapnya macammana pula dengan anak cucu mereka.. sapa lagi nak tunjuk contoh tauladan yang baik kepada anak cucu mereka kalau bukan mereka.... Hati dan perasaan seperti batu.. tak ada rasa apa-apa apa yang dilihat dan didengar. Sebab itu jangan hairan kalau ada orang sanggup buang sampah ikut suka dia saja, dimana saja walaupun tempat awam..  dan orang lihat perbuatannya.. Bagi saya orang yang buang sampah merata-rata tu boleh dianggap sampah masyarakat, memang kurang ajar dan  memang tak ada hati perut. Isu buang sampah ini bukan isu remeh dan boleh dibuat mudah... Banyak kerugian pada kita.. Longkang tersumbat kerana sampah, banjir kilat kerana sampah , penyakit merebak kerana sampah, hidupan air mati kerana sampah dan segala macam masalah yang dibawa oleh SamPah yang tidak diurus dengan baik.. Jadi kita kena ambil berat dan kena gerakkan persepsi masyarakat agar kita benci kepada orang yang suka buang sampah merata-rata.

Anak2 buah saya sedang mesin rumput dan
bersih kawasan .. Dalam pondok belakang
tu ada ramai penduduk taman sebelah .. dok
bersembang-sembang saja dan tengok saja
apa yang anak-anak buah tengah buat......
Tak apalah, kita yang ada ini janganlah berputus asa untuk terus dengan usaha untuk membersihkan bumi ini dari segala macam sampah sarap yang dibuang ditempat yang tidak sepatutnya...   Insya Allah dengan kapasiti dan kudrat yang ada saya akan berusaha secara berterusan agar masyarakat kita sentiasa mementingkan kebersihan..... baik aspek kebersihan fizikal mahukan kebersihan hati.. Saya akan buat berterusan .. dan kita akan turun ke padang...  Kita kena jadikan Daerah Bandar Baharu ini sebagai daerah yang Bersih... BERSIH SEGALANYA.. Bersih Dari Sampah Sarap, Bersih Dari Jenayah, Bersih Dari Gejala Dadah, Bersih Dari Mat Rempit, Bersih Dari Segi Ponteng Sekolah , Bersih dari Hati Busuk dan sebagainya..

Terima kasih tidak terhingga kepada semua yang mengambil bahagian dalam gotong royong terutama anak-anak buah saya di PTBB, PDBB dan MDBB, jabatan-jabatan yang terlibat, ahli majlis , JKKK, JPP ,  NGO , orang perseorangan yang sukarela turun sama bergotong royong, YB Dato' Nor Sabrina ADUN Bandar Baharu / Ahli EXCO sendiri pun turun sama bergotong royong memberi semangat kepada semua yang hadir dan
MenGecaT
semuanya ... Insya Allah saya akan aturkan lagi secara berterusan tanpa jemu-jemu walaupun kita tahu penglibatan penduduk agak kurang memberangsangkan dan mengecewakan. Banyak lagi tempat yang saya nampak perlu diberi tumpuan terutama dkawasan peranginan yang ada. Kita perlu bersihkan segalanya....nak tunggu peruntukan kewangan untuk buat sesuatu tempat nampak cantik, indah dan bersih  mungkin agak lambat dan mungkin tidak dapat langsung... jadi yang paling mudah, kita buat kerja pembersihan.. cuma belanja makan minum sahaja... mudah kan...

Oklah,  elok saya tamatkan dulu tajuk ini, saya kira soal kebersihan ini sudah puas saya bualkan .. ada lagi rencana cerita-cerita yang telah tuliskan sebelum ini fasal gotong royong dan kebersihan yang boleh saudara saudari layari sahaja alamat dibawah ini... macam saya kata dulu isu-isu kebersihan ini  telah lama saya beri perhatian sejak dahulu lagi.. Boleh layari sebahagian catatan-catatan saya berkenaan perkara tersebut di dibawah... Klik saja... kat situ...


http://semangatjatiptks.blogspot.com/2012/03/orang-islam-wajib-menjaga-kebersihan.html
http://semangatjatiptks.blogspot.com/2011/10/bersihkah-kita.html
http://semangatjatimbas.blogspot.com/2013/06/gotong-royong-perdana-mbas-2013-kita.html
https://www.facebook.com/asredha/media_set?set=a.678357618847196.1073741830.100000188912921&type=3

No comments:

Post a Comment